Wat willen we bereiken
Overzicht beleidsindicatoren
Stad en bestuur | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stand: | Streven: PB 2024 | Streven: PB 2025 | Streven: PB 2026 | Streven: 2030 | |
Met elkaar: vertrouwensscore B&W | 6,4 | 6,5 | 6,6 | 6,6 | 7,0 |
Toelichting op de beleidsindicatoren
Met elkaar: vertrouwensscore B&W
We streven ernaar om tussen 2023 en 2030 het vertrouwen in het college van burgemeester en wethouders te laten stijgen naar het rapportcijfer 7. Dat is, ambitieus, maar het laat zien waar we voor staan en waar we op inzetten.
Gemeentelijke dienstverlening
Onze dienstverlening moet Delftenaren (inwoners, ondernemers, organisaties en bezoekers) ondersteunen om hun zaken – zoals het doorgeven van een geboorte, aanvragen van een vergunning of financiële ondersteuning – eenvoudig te regelen. Daarbij is het belangrijk dat de gemeentelijke diensten makkelijk te vinden, te begrijpen en te gebruiken zijn.
Waardering dienstverlening
Als input voor deze indicator gebruiken we de tweejaarlijks Omnibusenquête. In 2021 waardeerden de Delftenaren de dienstverlening van de gemeente in het algemeen met een 7,7. Ons streven is om de doelstelling van 7,5 minimaal te handhaven voor de komende jaren.
Voortzetten: inclusieve en toegankelijke dienstverlening
Inwoners en ondernemers zijn steeds meer gewend aan het gemak van digitale kanalen, zoals de website en social media. We zien echter ook dat niet iedereen gebruik kan maken van deze kanalen en dat de reguliere dienstverlening niet voor iedereen geschikt is. Denk aan mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, anderstaligen of mensen met een beperking. De uitdaging is inclusieve dienstverlening te leveren. Dat wil zeggen: passende en toegankelijke dienstverlening voor iedere Delftenaar, zowel digitaal als persoonlijk.
Toekomstbestendige dienstverlening
Daarnaast moeten we onze dienstverlening toekomstbestendig maken en aanpassen aan de technologische ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen, zoals artificial intelligence. Want onze dienstverlening is afhankelijk van de juiste techniek en van goed werkende systemen in alle processen. Het is één van de factoren die bepalend zijn voor de kwaliteit van onze dienstverlening. Maar hoewel we blijven digitaliseren, moeten we te allen tijde ruimte houden voor de menselijke maat.