Gemeente Delft | Programma-begroting 2024-2027
  • Menu
  • Zoeken
  • Samen werken aan Delft
  • Focus op drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en Energietransitie
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2024
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2024 & meerjarenbeeld 2025-2027
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Fonds Delft 2040
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Stad en bestuur
  • Wat willen we bereiken
  • Wat willen we bereiken
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat willen we bereiken

Overzicht beleidsindicatoren

Stad en bestuur

Stand:

Streven: PB 2024

Streven: PB 2025

Streven: PB 2026

Streven: 2030

Met elkaar: vertrouwensscore B&W

6,4

6,5

6,6

6,6

7,0

Toelichting op de beleidsindicatoren

Met elkaar: vertrouwensscore B&W

We streven ernaar om tussen 2023 en 2030 het vertrouwen in het college van burgemeester en wethouders te laten stijgen naar het rapportcijfer 7. Dat is, ambitieus, maar het laat zien waar we voor staan en waar we op inzetten.

Gemeentelijke dienstverlening

Onze dienstverlening moet Delftenaren (inwoners, ondernemers, organisaties en bezoekers) ondersteunen om hun zaken – zoals het doorgeven van een geboorte, aanvragen van een vergunning of financiële ondersteuning – eenvoudig te regelen. Daarbij is het belangrijk dat de gemeentelijke diensten makkelijk te vinden, te begrijpen en te gebruiken zijn.

Waardering dienstverlening

Als input voor deze indicator gebruiken we de tweejaarlijks Omnibusenquête. In 2021 waardeerden de Delftenaren de dienstverlening van de gemeente in het algemeen met een 7,7. Ons streven is om de doelstelling van 7,5 minimaal te handhaven voor de komende jaren.

Voortzetten: inclusieve en toegankelijke dienstverlening

Inwoners en ondernemers zijn steeds meer gewend aan het gemak van digitale kanalen, zoals de website en social media. We zien echter ook dat niet iedereen gebruik kan maken van deze kanalen en dat de reguliere dienstverlening niet voor iedereen geschikt is. Denk aan mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, anderstaligen of mensen met een beperking. De uitdaging is inclusieve dienstverlening te leveren. Dat wil zeggen: passende en toegankelijke dienstverlening voor iedere Delftenaar, zowel digitaal als persoonlijk.

Toekomstbestendige dienstverlening

Daarnaast moeten we onze dienstverlening toekomstbestendig maken en aanpassen aan de technologische ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen, zoals artificial intelligence. Want onze dienstverlening is afhankelijk van de juiste techniek en van goed werkende systemen in alle processen. Het is één van de factoren die bepalend zijn voor de kwaliteit van onze dienstverlening. Maar hoewel we blijven digitaliseren, moeten we te allen tijde ruimte houden voor de menselijke maat.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media