Gemeente Delft | Programma-begroting 2023-2026
  • Menu
  • Zoeken
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2023
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2023 & meerjarenbeeld 2024-2026
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Gebiedsgerichte programma's
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Toekomstig Delft
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Aangenomen moties en amendementen
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Werk en inkomen
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat willen we bereiken?

Overzicht beleidsindicatoren

Werk en inkomen

Stand: JR 2021

Streven: PB 2023

Streven: 2030

Armoede, kansenongelijkheid:

bijstand per 1000 inwoners Delft

Delft 50

Verschil

Gelijk aan

bijstand per 1000 inwoners NL

NL 43

wordt kleiner

landelijk

% Kinderen in armoede

10%

9%

6%

Geslaagde schuldhulpverlening

ntb

ntb

ntb

Toelichting op de beleidsindicatoren

Armoede, kansenongelijkheid: bijstand per 1000 inwoners

In Delft hebben, vergeleken met de landelijke cijfers, meer 50-plussers en alleenstaande ouders een bijstandsuitkering. Het zorggebruik onder bijstandsgerechtigden is hoog. Bij 36% van alle huishoudens in de bijstand is sprake van medicijngebruik uit vier of meer hoofdgroepen. Dat wil zeggen dat zij voor vier of meer verschillende aandoeningen medicijnen gebruiken. Bij 26% van alle huishoudens in de bijstand is sprake van medicijngebruik tegen verslavingen. Ondanks de zeer grote vraag naar personeel op de arbeidsmarkt blijken veel van de mensen in de bijstand moeilijk plaatsbaar, mede door medische/psychische problemen. De groep alleenstaande ouders krijgt inmiddels intensieve begeleiding waardoor het verschil met de landelijke cijfers al kleiner is geworden. Deze aanpak zetten we ook in 2023 door. We streven ernaar dat de Delftse cijfers in 2030 in lijn zijn met de landelijke cijfers.

% kinderen in armoede

In Delft hebben we, vergeleken met de landelijk cijfers, meer arme huishoudens, en daarmee meer kinderen die in armoede leven. Dit heeft onder meer te maken met de beschikbaarheid van goedkope huurwoningen, waar we er in Delft relatief veel van hebben. Als gemeente verzachten we de gevolgen van armoede voor kinderen door (financiële) ondersteuningsmaatregelen en het vergroten van kansen voor kinderen, bijvoorbeeld in het onderwijs.

Geslaagde schuldhulpverlening

De gemeente heeft de wettelijke taak om mensen met schulden te ondersteunen. Dat doen we via vroegsignalering, schuldhulpverlening voor particulieren en ondernemers die persoonlijk aansprakelijk zijn voor schulden in hun onderneming, en het jongerenperspectieffonds. De indicator wordt herijkt, zodat beter tot uitking komt wat het resultaat van schuldhulpverlening is.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media