Overhead
Om inzicht te geven in de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces hebben we een apart overzicht gemaakt van de overhead. Bij de programma's zijn de kosten van het primaire proces opgenomen.
De overhead bestaat uit:
leidinggevenden primair proces (hiërarchisch): het betreft alle hiërarchisch leidinggevenden in het primaire proces (projectleiding valt hier buiten)
financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie: het gaat om functies als controllers, financieel adviseurs en specialisten, planning & control, financiële verantwoording, administratieve organisatie, risicomanagement, (EDP) auditing, interne kwaliteitszorg, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie
P&O/HRM: salarisadministratie, P&O/HRM-advies, organisatie- en formatieadvies, ondersteuning ondernemingsraad, mobiliteitscentrum, coaching, leren en ontwikkelen, bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidsomstandigheden, recruitment, arbeidsvoorwaarden, HR-control
Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement)
Communicatie: interne en externe communicatie, met uitzondering van klantcommunicatie
Juridische zaken: juridische medewerkers die op de bedrijfsvoeringsafdeling werken of belast zijn met een bedrijfsvoeringstaak op een afdeling
Huisvestingskosten niet direct gerelateerd aan het primaire proces.
Zie voor verdere informatie de paragraaf bedrijfsvoering.
Overzicht van baten en lasten
Op basis van de hierboven beschreven afbakening bestaat de overhead uit de volgende posten.
(bedragen × € 1.000) | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|
Overhead | ||||
Baten | ||||
04 Overhead | 3.829 | 4.252 | 4.252 | 4.252 |
Baten | 3.829 | 4.252 | 4.252 | 4.252 |
Lasten | ||||
04 Overhead | 48.197 | 47.683 | 47.302 | 46.974 |
Lasten | 48.197 | 47.683 | 47.302 | 46.974 |
Saldo Overhead | -44.368 | -43.431 | -43.050 | -42.722 |
Specificatie overhead
(bedragen × 1.000) | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|
Directie | 895 | 746 | 751 | 714 |
Bestuur en controlling | 7.176 | 7.186 | 7.195 | 7.062 |
Management beleidsafdelingen | 2.106 | 1.960 | 1.960 | 1.960 |
Gemeentelijke huisvesting | 7.919 | 7.442 | 7.444 | 7.294 |
Interne dienstverlening | 24.732 | 24.409 | 24.011 | 24.002 |
Gemeentebrede personele uitgaven | 1.464 | 1.614 | 1.614 | 1.614 |
Riskmanagement en verzekering | 228 | 228 | 228 | 228 |
Resultaat na bestemming | 44.368 | 43.431 | 43.050 | 42.722 |
Overzicht mutaties
(bedragen × € 1.000) | Begroting | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|
Overhead | |||||
Reeds besloten: | |||||
Stand Programmabegroting 2023-2026 | -38.228 | -37.748 | -37.608 | -37.806 | |
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2023 | |||||
ARB 2 - 2022 | 56 | 63 | 63 | 63 | |
ARB 3 - 2022 | -948 | -908 | -907 | -289 | |
ARB 1 - 2023 | -277 | -302 | -327 | -327 | |
Kadernota 2023 | -2.330 | -1.930 | -1.930 | -1.930 | |
Nog te besluiten voorstellen: | |||||
Informatiegestuurd werken en datakwaliteit (Kadernota 2023) | -210 | -210 | |||
Versterken psa (Kadernota 2023) | -74 | ||||
Toegangsverlening systeem (Kadernota 2023) | -82 | -82 | -82 | -82 | |
Nominale ontwikkeling | -1.735 | -1.734 | -1.730 | -1.720 | |
Herijken investeringsplan | 263 | 222 | 274 | 172 | |
Reserve WGA - actualisatie | -430 | -430 | -430 | -430 | |
GR Rijswijk | 350 | 350 | 350 | 350 | |
Formatie ICT (2 fte) | -191 | -191 | -191 | -191 | |
Applicatiebeheer voor BRP (1 fte) | -83 | -83 | -83 | -83 | |
Uitbreiding formatie facilitair (2 fte) | -187 | -187 | -187 | -187 | |
Bestuur- MA's | -32 | -32 | -32 | -32 | |
Betere informatiebeveiliging door managed detection en response | -75 | -75 | -75 | -75 | |
Herstelplan-KCC | -155 | -155 | -155 | -155 | |
Overhead - extra opslag projecturen | -673 | -673 | -673 | -673 | |
Dekking extra opslag projecturen | 673 | 673 | 673 | 673 | |
Totaal - Overhead | -44.368 | -43.432 | -43.050 | -42.722 |
Toelichting op de mutaties
Informatiegestuurd werken en datakwaliteit (-/- € 210.000)
Informatiegestuurd werken staat hoog op de agenda van de Gemeente Delft en de vraag ernaar wordt steeds groter. Niet alleen voor nieuwe gemeentelijke taken, maar ook voor bestaande. We moeten daarvoor de basis op orde brengen. Informatiegestuurd werken is een proces waarbij gegevens bij elkaar gebracht worden voor analyse en de daaruit voortkomende informatie (Rapportages, dashboards, onderzoek) te gebruiken om continue de dienstverlening aan de stad te verbeteren en effectief de grote maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Vraagstukken als Delft west, de energietransitie, ondermijning en verschillende uitdagingen in het sociaal domein.
Daarnaast heeft Delft de afgelopen jaren gewerkt aan de transformatie van een focus op techniek naar een focus op gegevens, onder meer door het vormen van het gemeentelijk gegevensmodel. In de komende jaren geven we hier een impuls aan en zetten we in op gegevenskwaliteit en governance. Kwaliteit die nodig is om eerdergenoemde vraagstukken effectief met gegevens te kunnen ondersteunen. Maar denk hierbij ook aan ontwikkelingen rondom open data en de wet open overheid (WOO).
Versterken psa (-/- € 74.000)
De huidige formatie voor de personeels- en salarisadministratie (psa) is niet in evenwicht met de groei van het aantal medewerkers. De huidige capaciteit (5,4 fte) van de personeels- en salarisadministratie staat door deze groei en de taakverruiming (nieuwe wet- en regelgeving, cao-afspraken) onder druk. Dit maakt dat de kwetsbaarheid van het tijdig en juist uitbetalen van de salarissen toeneemt. Om dit risico en de ervaren werkdruk te beperken, wordt al ingezet op procesoptimalisatie. Afgezet tegen de 5,4 fte psa, kom dit uit op 1,08 fte (+20%).
Toegangsverlening systeem (-/- € 82.000)
Het is noodzakelijk om de toegangscontrole, lockermanagement en postkastsysteem te vervangen en opnieuw aan te besteden. Voor de vervanging inclusief bijbehorende applicaties/beveiliging is een investering van € 410.000 benodigd voor 2023 met een mogelijke uitloop naar 2024, dit heeft kapitaallasten van € 82.000 per jaar vanaf 2024 tot gevolg.
Nominale ontwikkeling (-/- € 1,735 miljoen)
De nominale ontwikkeling is toegelicht in het hoofdstuk Financiële positie (bij het onderdeel Begrotingssaldo).
Herijken investeringsplan (€ 263.000)
Dit betreft het effect van de actualisering van het investeringsprogramma op de kapitaallasten. Het actuele investeringsprogramma staat hieronder (Overzicht Investeringen).
Reserve WGA - actualisatie (-/- € 430.000)
Bij het besluit om het eigen risico voor WGA niet meer te verzekeren, maar het eigen risico zelf te dragen, is een bestemmingsreserve ingericht vanaf 2023 met een jaarlijkse dotatie van € 430.000 ter grootte van de eerder begrote verzekeringspremie. Hier worden de uitkeringen WGA en additionele kosten aan onttrokken (extern adviesbureau, kosten casemanagement, juridisch advies voor € 60.000). De opbouw van deze bestemmingsreserve per balansdatum is gemaximeerd tot € 300.000.
Het verschil tussen de voormalige verzekeringspremie WGA en de kosten van het eigen risicodragerschap WGA (dotatie bestemmingsreserve, uitkeringen WGA en additionele kosten) is de beoogde besparing op deze kosten.
Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoering(GRB) Delft-Rijswijk € 350.000)
De hogere baten zijn het gevolg van het actualiseren van de door te belasten kosten aan de GRB Delft-Rijswijk en zijn in lijn met de gewijzigde begroting van de GRB Delft-Rijswijk.
Formatie ICT (2fte) (-/- € 191.000)
Om het niveau van de IT-dienstverlening op basis van kwaliteit, kwantiteit en procesbeheer te waarborgen is deze formatie noodzakelijk.
Applicatiebeheer voor BRP (1fte) (-/- € 83.000)
Door het steeds complexer worden van het applicatielandschap rond burgerzaken is intensivering van het applicatiebeheer noodzakelijk. De continuïteit van de dienstverlening (paspoorten, geboorteaangiftes, overlijden etc) loopt anders gevaar.
Uitbreiding formatie facilitair (2 fte)(-/- € 187.000)
De facilitaire dienstverlening staat onder hoge spanning. Het aantal gebouwen waaraan facilitaire ondersteuning wordt verleend is toegenomen, zoals wijkgebouwen, gymzalen en archeologie. De afgelopen jaren is tijdelijk ingehuurd om dit op te vangen. Hierdoor hebben we ook goed de hoeveelheid werk kunnen inschatten. We komen nu tot de conclusie dat de uitbreiding structureel benodigd is. Om de uitbreiding op facilitaire gebouwen en taken te kunnen ondersteunen is een uitbreiding van 2 FTE structureel onvermijdelijk.
Bestuur - Management assistenten (-/- € 32.000)
Ter versterking in de ondersteuning van het bestuur is een uitbreiding van de formatie (0,5 fte) noodzakelijk, in verband met de groeiende organisatie en toename van werkzaamheden.
Informatiebeveiliging door managed detection en response (-/- € 75.000)
Deze middelen zijn nodig voor het versterken van de monitoring en detectie van de ICT omgeving van de gemeente Delft, ter voorkoming van informatiebeveiliging incidenten.
Herstelplan KCC (-/- € 155.000)
Bij het KCC is onderzoek gedaan door een extern bureau. Dit bureau heeft een aantal voorstellen gedaan om te komen tot invulling van de taakstelling. Deze voorstellen worden gevolgd voor zover deze niet leiden tot verslechtering van de dienstverlening. Een deel van de taakstelling kan niet worden ingevuld.
Overheadsdekking (budgetneutraal)
Op basis van een financiële analyse van ervaringscijfers voor de overheadsopslag op projecten is het verantwoord om voor 2024 e.v. € 673.000 extra dekking te ramen. De hiermee samenhangende (budgetneutrale) extra inzet wordt besteed aan de uitdagingen op het gebied van HR, organisatieontwikkeling en overige overhead gerelateerde zaken.
Overzicht investeringen
Investeringen | Toegekend bedrag | Realisatie t/m 2022 | Fasering | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Overhead | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Het nieuwe kantoor (HNK) | 3.012 | 2.617 | 395 | ||||
ICT Investeringen | 6.531 | 3.542 | 1.343 | 646 | 500 | 500 | |
IT-vergaderfaciliteiten | 80 | 80 | |||||
Nieuwe werkplek (deels t.l.v. reserve) | 2.058 | 2.058 | |||||
Uitbreiding vergaderfaciliteiten | 120 | 20 | 100 | ||||
Totaal | 11.801 | 2.637 | 6.175 | 1.343 | 646 | 500 | 500 |
Toelichting op de investeringen
ICT Investeringen
We bieden alle medewerkers de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken. Daarbij hebben we een moderne softwareomgeving nodig. De investeringen in de ICT hangen samen met deze moderne ICT-omgeving en hebben betrekking op geplande gemeentebrede vervangingsinvesteringen op het gebied van voornamelijk hard- en software. Op basis van de verwachte uitgaven en lopende aanbestedingsprocedures wordt de meerjarenplanning jaarlijks bijgesteld.
Doorberekening overhead
Na de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording voor gemeenten (BBV) in 2017 nemen we de overheadkosten apart op en vindt geen doorberekening meer plaats naar de taakvelden. Daarmee vervalt de mogelijkheid om integrale kostprijzen in beeld te brengen op basis van de administratie van de baten en lasten per taakveld in de begroting en jaarstukken. Om die reden berekenen we nu de integrale kostprijzen extracomptabel. (Extracomptabel is het verwerken van (financiële) gegevens buiten de boekhouding om.)
Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Hierna staat de berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per fte en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening.
Overhead o.b.v. artikel 12 van de Financiële verordening | Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totale gemeentelijke lasten | ||||||
Specificatie gemeentelijke lasten voor de berekening: | ||||||
Overhead | 42.050 | |||||
Reiniging (excl. kwijtschelding) | 15.344 | |||||
Riolering (excl. kwijtschelding) | 11.800 | |||||
Lasten overige taakvelden | 357.356 | |||||
Totaal | 426.550 | |||||
Gemeentelijk lasten exclusief overhead | 384.500 | |||||
Berekening grondslag Reiniging en Riolering | Bruto grondslag en correctie | Netto grondslag overhead | ||||
Totale lasten Reiniging (incl kwijtschelding) | 16.766 | |||||
Aandeel Avalex | 13.337 | -/- | ||||
Grondslag Reiniging -/- Avalex | 3.429 | |||||
Grondslag Riolering (incl. kwijtschelding) | 12.057 | |||||
Berekening aandeel overhead Reiniging en Riolering | Grondslag | X | Overhead | / | Lasten (excl. overhead) | Aandeel overhead |
Aandeel overhead Reiniging -/- Avalex | 3.429 | x | 42.050 | / | 384.500 | 375 |
Aandeel overhead Riolering | 12.057 | x | 42.050 | / | 384.500 | 1.319 |
Aandeel overhead overige tarieven (op basis van personeelsomvang): | Aandeel overhead | Overhead | Te verdelen overhead | |||
Overhead | 42.050 | |||||
Aandeel Reiniging -/- Avalex | 375 | |||||
Aandeel Riolering | 1.319 | +/+ | ||||
1.694 | -/- | |||||
Aandeel overhead voor de overige tarieven | 40.356 | |||||
Berekening personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend | Aantal FTE | |||||
Totale personeelsomvang | 903 | |||||
Personeelsomvang overhead | 345 | -/- | ||||
Personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend | 559 | |||||
Aandeel overhead per FTE of per productief uur | Te verdelen overhead | / | Aantal FTE / productief uur | = | Aandeel overhead | |
Aandeel overhead voor de overige tarieven | 40.356 | 559 | 72 | |||
Aantal uur volgens handboek basisprincipes | 1330 | 54 | (in euro's) |