Gemeente Delft | Programma-begroting 2023-2026
  • Menu
  • Zoeken
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2023
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2023 & meerjarenbeeld 2024-2026
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Gebiedsgerichte programma's
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Toekomstig Delft
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Aangenomen moties en amendementen
  • Home
  • Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Overhead
  • Financiën

Overhead

Om inzicht te geven in de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces is een apart overzicht gemaakt van de overhead. Bij de programma's zijn de kosten van het primaire proces opgenomen.

De overhead bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces (hiërarchisch):
    het betreft alle hiërarchisch leidinggevenden in het primaire proces (projectleiding valt hier buiten)
  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie: het gaat om functies als controllers, financieel adviseurs en specialisten, planning & control, financiële verantwoording, administratieve organisatie, risicomanagement, (EDP) auditing, interne kwaliteitszorg, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie
  • P&O/HRM:
    salarisadministratie, P&O/HRM-advies, organisatie- en formatieadvies, ondersteuning ondernemingsraad, mobiliteitscentrum, coaching, leren en ontwikkelen, bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidsomstandigheden, recruitment, arbeidsvoorwaarden, HR-control
  • Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement)
  • Communicatie:
    interne en externe communicatie, met uitzondering van klantcommunicatie
  • Juridische zaken:
    juridische medewerkers die op de bedrijfsvoeringsafdeling werken of belast zijn met een bedrijfsvoeringstaak op een afdeling
  • Huisvestingskosten niet direct gerelateerd aan het primaire proces.

Zie voor verdere informatie de paragraaf Bedrijfsvoering.

Overzicht van baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Begroting 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Overhead

Baten

04 Overhead

3.881

3.881

4.291

4.291

Baten

3.881

3.881

4.291

4.291

Lasten

04 Overhead

41.572

42.109

42.038

41.899

Lasten

41.572

42.109

42.038

41.899

Saldo Overhead

-37.691

-38.228

-37.748

-37.608

Op basis van de hierboven beschreven afbakening bestaat de overhead uit de volgende posten.

Specificatie overhead

(bedragen × 1.000)

Begroting 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Directie

519

629

530

204

Bestuur en controlling

6.239

6.246

6.254

6.597

Management beleidsafdelingen

1.766

1.292

1.297

1.297

Gemeentelijke huisvesting

7.243

7.335

6.902

6.903

Interne dienstverlening

20.541

21.408

21.302

21.146

Gemeentebrede personele uitgaven

1.161

1.096

1.240

1.240

Riskmanagement en verzekering

222

222

222

222

Resultaat na bestemming

37.691

38.228

37.748

37.609

Overzicht mutaties

(bedragen × € 1.000)

Begroting
2023

Raming
2024

Raming
2025

Raming
2026

Overhead

Reeds besloten:

Stand Programmabegroting 2022-2025

-37.073

-36.165

-35.811

-36.019

Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2022

ARB 2 - 2021

-40

-44

ARB 3 - 2021

-60

-60

ARB 1 - 2022

-1.061

-1.062

-1.062

-1.070

Kaderbrief 2022

44

44

44

118

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling

-263

-262

-254

-258

Bestaand beleid - Realistisch ramen

3

3

3

3

Kostenverdeling

-223

-223

-223

-223

Herijken investeringsplan

542

-899

-841

-574

Onderhoud vastgoed - HNK

10

-34

10

-15

WGA - vervallen budget t.g.v. reserve WGA

430

430

430

430

Totaal - Overhead

-37.691

-38.228

-37.748

-37.608

Toelichting op de mutaties

Bestaand beleid - Realistisch ramen

In het kader van realistisch ramen zijn afgelopen jaarrekeningen geanalyseerd op structurele verschillen tussen raming en realisatie. Tevens is een aantal technische correcties verwerkt.

Voor ondersteuning van de cluster-overstijgende afdelingen Besturing, Communicatie en Juridische Zaken is verder een gecombineerde managementassistent nodig gebleken (€ 78.000). Per saldo ontstaat een gering voordeel van € 3.000, doordat ook diverse kostenverlagingen zijn verwerkt.

Onderhoud vastgoed - HNK

Dit betreft een bijstelling van de onderhoudsbegroting voor het stadskantoor.

WGA - vervallen budget t.g.v. reserve WGA

Dit betreft de vrijval van de verzekeringspremie voor de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA). Dit risico wordt per 1 januari 2023 niet meer verzekerd, in plaats daarvan wordt de gemeente Delft eigenrisicodrager (ERD). Aanleiding is de stijgende verzekeringspremie en een inschatting van de toekomstige uitkeringen. Op grond van de huidige kennis, omstandigheden en ervaringscijfers is het eigenrisicodragerschap voordeliger dan de jaarlijkse verzekeringspremie. Hiervoor wordt een aparte bestemmingsreserve WGA-ERD ingesteld die wordt gevuld met de vrijvallende premie (tot een maximum van € 300.000) (zie programma Financiën).

Overzicht investeringen

Investeringen

(bedragen × € 1.000)

Toegekend bedrag

Geplande realisatie t/m 2021

Fasering

Overhead

2022

2023

2024

2025

2026

Het nieuwe kantoor (HNK)

3.012

2.327

300

385

ICT Investeringen - jaarschijf 2022

901

901

ICT Investeringen - jaarschijf 2023-2026

6.031

4.568

529

434

500

IT-vergaderfaciliteiten

80

80

Nieuwe werkplek (deels t.l.v. reserve)

2.058

2.058

Uitbreiding vergaderfaciliteiten

120

20

100

Totaal

12.202

2.347

1.381

7.011

529

434

500

Toelichting op de investeringen

Het nieuwe kantoor (HNK)

De investeringen in het stadskantoor (HNK) worden zorgvuldig gepland. Maar de inventarisatie van de aard en omvang van de investeringen, de duur van inkoop- en aanbestedingsprocessen en de huidige krappe markt van aannemers- en installateurs maken het juist plannen van investeringsbedragen complex. De nieuw gemaakte herfasering bevat een schattingselement, waarbij het uiteindelijke werkelijke investeringstempo anders kan verlopen dan nu begroot.

ICT Investeringen en nieuwe werkplek

Alle medewerkers moeten de mogelijkheid hebben om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken, de softwareomgeving moet verder worden gemoderniseerd. De investeringen in de ICT hangen samen met deze moderne ICT-omgeving en hebben betrekking op geplande gemeentebrede vervangingsinvesteringen op het gebied van voornamelijk hard- en software. Op basis van de verwachte uitgaven en lopende aanbestedingsprocedures wordt de meerjarenplanning jaarlijks bijgesteld. In 2023 zal de nieuwe (hybride) werkplek met daarin goede en verbeterde voorzieningen voor medewerkers worden ingevoerd.

Doorberekening overhead

Na de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording voor gemeenten (BBV) in 2017 nemen we de overheadkosten apart op en vindt geen doorberekening meer plaats naar de taakvelden. Daarmee vervalt de mogelijkheid om integrale kostprijzen in beeld te brengen op basis van de administratie van de baten en lasten per taakveld in de begroting en jaarstukken. Om die reden berekenen we nu de integrale kostprijzen extracomptabel. (Extracomptabel is het verwerken van (financiële) gegevens buiten de boekhouding om.)
Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Hierna staat de berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per fte en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening.

Overhead o.b.v. artikel 12 van de Financiële verordening

Bedragen x € 1.000

Totale gemeentelijke lasten

Specificatie gemeentelijke lasten voor de berekening:

Overhead

38.423

Reiniging (excl. kwijtschelding)

13.863

Riolering (excl. kwijtschelding)

11.037

Lasten overige taakvelden

338.084

Totaal

401.407

Gemeentelijk lasten exclusief overhead

362.983

Berekening grondslag Reiniging en Riolering

Bruto grondslag en correctie

Netto grondslag overhead

Totale lasten Reiniging (incl kwijtschelding)

15.285

Aandeel Avalex

11.449

-/-

Grondslag Reiniging -/- Avalex

3.836

Grondslag Riolering (incl. kwijtschelding)

11.294

Berekening aandeel overhead Reiniging en Riolering

Grondslag

X

Overhead

/

Lasten (excl. overhead)

Aandeel overhead

Aandeel overhead Reiniging -/- Avalex

3.836

x

38.423

/

362.983

406

Aandeel overhead Riolering

11.294

x

38.423

/

362.983

1.196

Aandeel overhead overige tarieven (op basis van personeelsomvang):

Aandeel overhead

Overhead

Te verdelen overhead

Overhead

38.423

Aandeel Reiniging -/- Avalex

406

Aandeel Riolering

1.196

+/+

1.602

-/-

Aandeel overhead voor de overige tarieven

36.822

Berekening personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend

Aantal FTE

Totale personeelsomvang

864

Personeelsomvang overhead

305

-/-

Personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend

560

Aandeel overhead per FTE of per productief uur

Te verdelen overhead

/

Aantal FTE / productief uur

=

Aandeel overhead

Aandeel overhead voor de overige tarieven

36.822

560

66

Aantal uur volgens handboek basisprincipes

1330

49

(in euro's)

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media