Onderhoud kapitaalgoederen
Deze paragraaf gaat over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen en kunstwerken, verlichting, speeltoestellen, riolering, gebouwen en maatschappelijke voorzieningen.
In deze paragraaf geven we aan hoe we kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom beheren. In de Financiële verordening is onder andere opgenomen hoe en wanneer de gemeente haar kapitaalgoederen afschrijft. De paragraaf is opgebouwd uit de volgende onderdelen: openbare ruimte, vastgoed en maatschappelijke voorzieningen. Per onderdeel gaan we in op de specifieke beleidskaders, beheerplannen en financiën.
Openbare ruimte
Beheer en onderhoud van de openbare ruimte is een kerntaak van de gemeente. Een goede openbare ruimte draagt bij aan het welzijn en de veiligheid van de gebruikers van de openbare ruimte. Daarnaast is een functionele én goed onderhouden openbare ruimte van groot economisch belang en dragen deze ertoe bij dat Delft een aantrekkelijke plaats is om te verblijven en in te investeren.
Voor het beheer van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte heeft de gemeente een aantal instrumenten. Dit zijn het integrale beheersysteem en de diverse schouw- en inspectierondes voor de vaststelling van de onderhoudsgesteldheid van de openbare ruimte. Op basis hiervan maken we via de beheerplannen keuzes voor de instandhouding en/of vervanging en de daarvoor benodigde middelen.
De beheerplannen geven op korte en middellange termijn (20 jaar) aan welke onderhouds- en vervangingsmaatregelen in welk jaar genomen worden om het kapitaalgoed in stand te houden. Ook wordt er inzichtelijk gemaakt welke financieringsbehoefte er is op de korte termijn (5 jaar). Voor de langere termijn is de Nota Kapitaalgoederen opgesteld, dit geeft een theoretische weergave van de vervangingsopgave voor de periode van 20 tot 100 jaar.
Beheerplannen
De vastgestelde beheerplannen worden – indien nodig – geactualiseerd en eventueel ontbrekende beheerplannen worden opgesteld. In 2019 is de beheervisie openbare ruimte afgerond. We werken aan de beheerplannen Schoon, Straatmeubilair en bebording en Verkeerssystemen.Ook worden de beheerplannen voor Groen en Water, Civiele constructies, Openbare verlichting en Wegen geactualiseerd. Op dit moment beschikken we over de volgende beheer- en beleidsplannen. Dit vormt dan tevens de basis voor het integrale beleidsplan voor de openbare ruimte.
Overzicht beheer- en beleidsplannen | Door de raad vastgesteld (jaar) | Looptijd t/m (jaar) | Financiële vertaling in begroting (ja/nee) | Financiering via Reseve/Voorziening / Exploitatie / Investering (V/E/I) | Actueel beleidsplan (ja/nee) | Achterstallig onderhoud (ja/nee) |
Wegen | 2019 | 2023 | Ja | E/R/I | Ja | Nee |
Riolering | 2021 | 2026 | Ja | V | Ja | Nee |
Groen en water | 2020 | 2023 | Ja | E/R/I | Ja | Nee |
Civiele constructies | 2019 | 2023 | Ja | E/R/I | Ja | Nee |
Verlichting | 2020 | 2023 | Ja | E | Ja | Nee |
Speeltoestellen | - | - | Ja | E | Nee | Nee |
Verkeersregelinstallaties | 2022 | 2025 | Ja | E/I | Ja | Nee |
Straatmeubilair en bebording | - | - | Ja | E | Nee | Nee |
De technische en beeldkwaliteitsniveaus zijn vastgesteld op de ondergrens van duurzaam technische instandhouding (CROW-niveau 'C'). Dit met uitzondering van de binnenstad en het beschermd stadsgezicht, waar we CROW-niveau 'B' hanteren. Deze niveaus zijn opgenomen in de beheerplannen.
De beheerplannen zijn gebaseerd op een technische controle en/of schouw van het areaal in het terrein en geven een realistisch beeld van de uit te voeren werkzaamheden en de hiervoor benodigde budgetten.
Areaaluitbreidingen
De financiële consequenties voor de areaaluitbreidingen zijn inzichtelijk gemaakt. De kosten zijn primair te verdelen over het programma Schone en Veilige stad en de Overhead. Alle gebieden of onderwerpen waar sprake is van areaaluitbreiding zijn opgenomen in onderstaande tabel. Elk jaar bij de begroting wordt deze tabel geactualiseerd. De tabel geeft een totaal overzicht van benodigde en op dit moment beschikbare middelen.
PB 2023-2026: Areaal gebiedsontwikkelingen | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 e.v. | |
Nieuw Delft | 330.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 |
Schoemakerplantage | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Schieoevers station campus | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Schieoevers Kabeldistrict | 68.000 | 109.000 | 162.000 | 179.000 | 258.000 | 492.000 | 557.000 | 735.000 | 847.000 |
De Staal* | 81.000 | 81.000 | |||||||
Gelatinebrug | 450.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 | |||
Gelatinetunnel | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | |||
Nieuwe Haven | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | ||
Gele Scheikunde | 97.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | 97.000 | ||
Delfia | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Bethelpark | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Ecofietsbrug A13 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |||
Subtotaal BOR | 528.000 | 839.000 | 1.139.000 | 1.763.000 | 1.842.000 | 2.076.000 | 2.141.000 | 2.400.000 | 2.512.000 |
Handhaving | 90.000 | 160.000 | 239.000 | 239.000 | 320.000 | 398.000 | 398.000 | 478.000 | 510.000 |
Subtotaal Handhaving | 90.000 | 160.000 | 239.000 | 239.000 | 320.000 | 398.000 | 398.000 | 478.000 | 510.000 |
Interne Dienstverlening (overhead BAG BGT) | 25.000 | 50.000 | 75.000 | 100.000 | 125.000 | 150.000 | 175.000 | 200.000 | 225.000 |
Subtotaal ID | 25.000 | 50.000 | 75.000 | 100.000 | 125.000 | 150.000 | 175.000 | 200.000 | 225.000 |
Totaal kosten | 643.000 | 1.049.000 | 1.453.000 | 2.102.000 | 2.287.000 | 2.624.000 | 2.714.000 | 3.078.000 | 3.247.000 |
PB 2023-2026: Areaal gebiedsontwikkelingen | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 e.v. | |
Dekking Nieuw Delft, en schoemakerplantage | 430.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 |
Dekking Station Campus | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Dekking de Staal | 70.000 | 70.000 | |||||||
Dekking Gele Scheikunde | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | ||
Dekking KB 2022 | 1.800.000 | 2.000.000 | 2.200.000 | 2.400.000 | 2.600.000 | 2.800.000 | 3.000.000 | 3.000.000 | |
Dekking Gelatinebrug PB 2020 / PB 2022 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 | 204.000 |
Totaal dekking | 664.000 | 2.684.000 | 2.969.000 | 3.169.000 | 3.369.000 | 3.569.000 | 3.769.000 | 4.039.000 | 4.039.000 |
PB 2023-2026: Areaal gebiedsontwikkelingen | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 e.v. | |
Totaal kosten | 643.000 | 1.049.000 | 1.453.000 | 2.102.000 | 2.287.000 | 2.624.000 | 2.714.000 | 3.078.000 | 3.247.000 |
Totaal dekking | 664.000 | 2.684.000 | 2.969.000 | 3.169.000 | 3.369.000 | 3.569.000 | 3.769.000 | 4.039.000 | 4.039.000 |
Saldo (dekking-bestedingen) | 21.000 | 1.635.000 | 1.516.000 | 1.067.000 | 1.082.000 | 945.000 | 1.055.000 | 961.000 | 792.000 |
Stijgende kosten
Bij alle kapitaalgoederen zijn sterke stijgingen van de kosten te verwachten. Dit als gevolg van sterk stijgende grondstofprijzen, materieel- en materiaalkosten. Het gevolg of risico hiervan is dat met de beschikbaar gestelde middelen niet alle beoogde werkzaamheden gerealiseerd kunnen worden.
Wegen
De omvang van het wegennet is circa 330 hectare. Hiervan is circa 84 hectare asfalt en circa 10 hectare halfverharding. De overige 236 hectare bestaat uit elementenverharding. Met het vaststellen van het beheerplan Wegen 2019-2023 is extra budget beschikbaar gesteld voor de instandhouding van wegen. De verwachting is dat we met dit extra budget niet door de ondergrens van duurzaam technische instandhouding zakken. Als gevolg van de extra degeneratievergoeding voor de glasvezeluitrol in Delft zal de degeneratie in het vervolg in de voorziening Degeneratie gedoteerd worden en in het opvolgende jaar in het onderhoudsprogramma uitgezet worden.
Wegen exploitatie | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 859 | 946 | 951 | 951 |
Groot onderhoud (E) | 2.697 | 2.697 | 2.697 | 2.697 |
Kapitaallasten (E) | 769 | 922 | 1.082 | 1.212 |
Totaal | 4.326 | 4.565 | 4.730 | 4.861 |
Wegen Investeringen | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Riolering
In 2021 is het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2022-2026 vastgesteld. Binnen dit vGRP is er naast de aandacht voor de afvalwaterzorgplicht – de duurzame instandhouding van het rioolstelsel – ook aandacht voor de hemelwater- en grondwaterzorgplicht. Nieuw in dit geactualiseerde vGRP is de opname van watergerelateerde klimaatmaatregelen. Het beoogde kwaliteitsniveau hebben we vastgelegd en vertaald naar de hiervoor benodigde inspanningen en financiële middelen. Om invulling te geven aan de verschillende zorgplichten voeren we projecten uit. Denk hierbij aan het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel, het vervangen van riolering die niet meer voldoet aan de gestelde eisen en het onderhouden van gemalen en drukriolering.
De bewoners en bedrijven in Delft betalen rioolheffing. De opbrengst hiervan besteden we geheel aan het vervullen van de drie zorgplichten. Bij het bepalen van het riooltarief gaan we uit van een 100% kostendekkend tarief. Vanaf 2020 is er gedurende ongeveer tien jaar een vervangingspiek in de riolering. Deze wordt veroorzaakt door een niet-homogene opbouw van het stelsel. De hiervoor benodigde investering wordt geactiveerd en vervolgens (versneld) afgelost. Hierdoor kunnen we het tarief van de rioolheffing stabiel houden. De kostendekkendheid van het tarief lichten we toe in de paragraaf Lokale heffingen.
Een uitdaging zit er op het gebied van de stijgende uitvoeringskosten en inflatie als gevolg van internationale ontwikkelingen. Deze stijgingen waren niet voorzien bij de vaststelling van het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan, maar hebben wel effect op het gesloten circuit, waarbij de vastgestelde indexatie lager is dan de daadwerkelijke stijging van de kosten.
Exploitatie Riolering | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 3.638 | 3.650 | 3.650 | 3.650 |
Groot onderhoud (E) | 1.142 | 1.142 | 1.142 | 1.142 |
Dotatie voorziening (V) | 6.303 | 6.303 | 6.303 | 6.303 |
Kapitaallasten (E) | 437 | 424 | 415 | 404 |
Totaal | 11.519 | 11.519 | 11.510 | 11.498 |
Riolering Investeringen (V) | 7.300 | 7.300 | 7.300 | 7.300 |
Groen en water
Het openbaar groen en water zijn een beeldbepalend onderdeel van de openbare ruimte. In 2020 is het beheerplan Groen en water vastgesteld voor de periode 2020-2023. Het beheerplan geeft een verdere uitwerking van de door de raad vastgestelde beleidskaders in de nota Groen.
Het beleid is gericht op duurzaam en structureel beheer en onderhoud van het groen in Delft. Hierbij wordt ook gekeken naar de lange termijn visie voor de vervanging van bomen. Met name het populierenbestand en de bomen langs de grachten in de binnenstad vragen aandacht. Het bomenonderhoud is op een niveau, waarbij we door middel van reguliere VTA-inspecties aansprakelijkheidstellingen voorkomen.
Exploitatie Groen en Water | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 4.876 | 4.354 | 4.356 | 4.358 |
Groot onderhoud (E) | 269 | 264 | 264 | 264 |
Kapitaallasten (E) | 437 | 493 | 644 | 700 |
Totaal | 5.582 | 5.111 | 5.264 | 5.323 |
Groen Investeringen | 503 | 503 | 503 | 503 |
Civiele constructies
In 2019 heeft de raad het beheerplan Civiele constructies vastgesteld. In dit beheerplan zijn de civiele kunstwerken en de constructieve beschoeiingen samengevoegd. De inzet van de middelen is gericht op duurzaam technische instandhouding (minimale instandhouding, functionaliteit en voorkoming van kapitaalvernietiging).
Uit inspecties blijkt dat de ondergrens van duurzaam technische instandhouding is bereikt. Voor het uitvoeren van regulier onderhoud op het beoogde onderhoudsniveau en vervanging hebben we daarom de budgetten aangepast. Uit aanvullende inspecties blijkt dat op verschillende plekken het areaal in slechtere staat is dan op basis van de vorige inspecties verwacht kon worden. In 2023 werken we daarom aan het actualiseren van het beheerplan civiele constructies.
Exploitatie Civiele constructies | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 714 | 764 | 764 | 764 |
Groot onderhoud (E) | 933 | 933 | 933 | 933 |
Kapitaallasten (E) | 1.412 | 1.641 | 1.916 | 2.187 |
Totaal | 3.059 | 3.337 | 3.612 | 3.883 |
Investeringen Civiele Constructies | 4.509 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Verlichting
In 2020 is het beheerplan Openbare verlichting voor de periode 2020-2023 bestuurlijk vastgesteld. Het beleid is gericht op duurzaam instandhouding van de openbare verlichting in Delft. Hierbij kijken we ook naar het slim verduurzamen van het areaal.
De financiële middelen die nodig zijn voor uitvoering hiervan zijn opgenomen in de reguliere exploitatiebegroting. De vervanging van lichtmasten, het kabelnetwerk, de OV-toonschakeling en de uitplaatsing van schakelsystemen uit de Stedin-huisjes worden via investeringen gefinancierd. In het vastgestelde beheerplan is met name extra budget beschikbaar gesteld voor de vervanging van lichtmasten en de vervanging van de kabelstructuur.
Exploitatie Openbare verlichting | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 1.212 | 1.212 | 1.212 | 1.207 |
Kapitaallasten (E) | 115 | 150 | 184 | 211 |
Totaal | 1.326 | 1.362 | 1.396 | 1.418 |
Investeringen Openbare verlichting | 1.100 | 2.200 | 2.200 | 2.200 |
Speeltoestellen
Het speelbeleid 'Ruimte voor spelen' is een aantal jaren geleden opgesteld. De plantermijn van dit document mag dan wel verlopen zijn, de uitgangspunten hanteren we nog steeds. In 2019 zijn extra budgetten beschikbaar gesteld, waardoor de ondergrens van duurzaam technische instandhouding niet in het geding komt.
Exploitatie Spelen | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Onderhoud | 318 | 318 | 318 | 318 |
Totaal | 318 | 318 | 318 | 318 |
Investeringen spelen | 350 | 350 | 350 | 350 |
Verkeersregelinstallaties
In 2022 is het beheerplan verkeersregelinstallaties voor de periode 2022-2025 bestuurlijk vastgesteld. Het beleid is gericht op duurzaam instandhouding van de verkeersregelinstallaties, het parkeerrouteinformatiesysteem (PRIS) en afsluitingen in Delft. De voor uitvoering hiervan benodigde financiële middelen zijn deels opgenomen in de reguliere exploitatiebegroting. De vervanging van de verkeersregelinstallaties worden via investeringen gefinancierd.
Exploitatie Verkeersregel installaties | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 943 | 943 | 943 | 943 |
Groot onderhoud (E) | - | - | - | - |
Kapitaallasten (E) | - | - | - | - |
Totaal | 943 | 943 | 943 | 943 |
Investeringen VRI | 300 | 300 | 300 | 300 |
Straatmeubilair en bebording
In 2023 moet het beheerplan straatmeubilair en bebording vastgesteld worden. Op dit moment worden de kosten van straatmeubilair en bebording gefinancieerd vanuit de exploitatiebegroting.
Exploitatie Straatmeubilair bebording | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Regulier onderhoud (E) | 422 | 420 | 420 | 420 |
Groot onderhoud (E) | - | - | - | - |
Kapitaallasten (E) | - | - | - | - |
Totaal | 422 | 420 | 420 | 420 |
Investeringen Straatmeubilair bebording |
Vastgoed
Kaders
Bij de oprichting van het Vastgoedbedrijf is vanwege de dynamische omgeving afgesproken om in een 4- jaarlijkse cyclus een analyse uit te voeren waarbij wordt gekeken of alle geraamde kosten en baten met betrekking tot de exploitaties van het Vastgoedbedrijf nog steeds een reëel beeld geven van de werkelijkheid. In 2023 wordt om deze reden een nieuwe Vastgoedbedrijfsanalyse opgesteld.
Op basis van de in 2021 vastgestelde routekaart voor het verduurzamen van de Vastgoedbedrijfsportefeuille voeren we ook in 2023 duurzame maatregelen uit aan onze objecten.
De exploitatielasten en baten voor de vastgoedportefeuille zijn in de begroting opgenomen binnen het taakveld Algemeen beheer vastgoed en exploitatie verhuurde eigendommen. De exploitatielasten voor de gemeentelijke huisvesting verantwoorden we op het taakveld Overhead, maar maken integraal deel uit van het gemeentelijke Vastgoedbedrijf met de bijbehorende financiële spelregels voor het vastgoedmanagement.
Stelselwijziging: reserve Vastgoed wordt voorziening Vastgoed
In afstemming met de provincie als toezichthouder wordt de reserve omgezet naar een voorziening. Dit hangt samen met de aard van de onttrekking: onderhoudsuitgaven zijn structurele lasten. Bij structurele lasten past een voorziening in plaats van een reserve (is immers incidenteel budget). Dit betreft een technische omzetting. Op het inhoudelijke beleid en daarop gebaseerde onderhoudsuitgaven en de onderhoudsplanning wijzigt niets.
Om deze reden wordt vanaf de Programmabegroting 2023-2026 een onderhoudsvoorziening gevormd. De voorziening heeft als doel om de uitgaven van het niet dagelijks onderhoud (zoals vervangingen) te egaliseren. Het dagelijks preventief en correctief onderhoud wordt direct verantwoord via de exploitatie.
Met ingang van deze begroting bestaan de onderhoudslasten uit:
- het dagelijkse onderhoud
- een jaarlijkse dotatie aan de voorziening.
Het niet dagelijkse onderhoud wordt ten laste van de voorziening gebracht.
Maatschappelijke voorzieningen
De gemeente heeft een zorgplicht om voor het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs voldoende lesuren bewegingsonderwijs aan te bieden. De gemeente is ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeentelijke sportaccommodataties. Uitgangspunt daarbij is dat de Delftse sportaccommodaties toegankelijk, functioneel en veilig moeten zijn en daarmee voldoen aan de normering van de sportbonden. Op basis van deze uitgangspunten actualiseren we jaarlijks het Beheerplan Buitensport.
Beheerplannen
Het vastgestelde beheerplan wordt – indien nodig – jaarlijks geactualiseerd.
Overzicht beheer- en beleidsplannen | Door de raad vastgesteld (jaar) | Looptijd t/m (jaar) | Financiële vertaling in begroting (ja/nee) | Financiering via Reseve/Voorziening / Exploitatie / Investering (V/E/I) | Actueel beleidsplan (ja/nee) | Achterstallig onderhoud (ja/nee) |
Beheerplan sportparken | 2019 | 2023 | Ja | E/R/I | Ja | Nee |
Onderwijshuisvesting
Voor het primair onderwijs krijgt de gemeente middelen van het Rijk voor instandhouding van de voorziening bewegingsonderwijs. Op basis van gemiddelde ramingen van de meerjarenonderhoudsplanning (MOP) is er structureel budget van € 253.000 beschikbaar conform het reguliere vastgoedbeleid.
Vanwege het vraagstuk van ventilatie in relatie tot COVID-19 is er in 2021 extra budget beschikbaar van € 370.000 om de gymzalen te voorzien van mechanische ventilatie. Ook is er een voorziening getroffen voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud van € 413.000.
Structureel | 200 e.v. |
Structureel, Wifi gymlokalen | 9.720 |
Structureel, Onderhoud gymlokalen | 253.000 |
Structureel, Schoonmaak e.d. gymlokalen | 116.924 |
Totaal | 379.644 |
Sportvoorzieningen
Het Beheerplan Buitensport maakt inzichtelijk wat de verwachte kosten zijn voor (dagelijks) beheer en onderhoud en voor groot-onderhoud. Daarnaast bevat het Beheerplan Buitensport ook renovatieplanning (investeringen) voor de bestaande sportvelden en inrichting van de buitensportaccommodaties.
Kosten buitensportaccommodaties 2021
Sportparkt/sportveld | Dagelijks onderhoud | Meerjaren investeringen | Totale kosten |
Sporthal Brasserskade | 279.995 | 1.296.637 | 1.576.632 |
Sportpark Pauwmolen | 64.155 | - | 64.155 |
Sportpark Biesland | 77.490 | - | 77.490 |
Sportpark Kruithuisweg | 65.135 | - | 65.135 |
Sportpark Kerkpolder | 103.360 | 14.115 | 117.475 |
Sportparkt Tanthof-Zuid | 97.160 | - | 162.560 |
Totaal 2021 | 687.295 | 1.310.752 | 1.998.047 |
Kosten buitensportaccommodaties 2022
Sportparkt/sportveld | Dagelijks onderhoud | Meerjaren investeringen | Totale kosten |
Sporthal Brasserskade | 266.485 | 405.198 | 671.683 |
Sportpark Pauwmolen | 55.705 | 699.770 | 755.475 |
Sportpark Biesland | 77.490 | 195.604 | 273.094 |
Sportpark Kruithuisweg | 65.135 | - | 65.135 |
Sportpark Kerkpolder | 103.360 | 151.757 | 255.117 |
Sportparkt Tanthof-Zuid | 97.160 | 202.560 | 299.720 |
Totaal 2022 | 665.335 | 1.654.888 | 2.320.223 |
Kosten buitensportaccommodaties 2023
Sportparkt/sportveld | Dagelijks onderhoud | Meerjaren investeringen | Totale kosten |
Sporthal Brasserskade | 257.665 | 610.721 | 868.386 |
Sportpark Pauwmolen | 55.705 | - | 55.705 |
Sportpark Biesland | 77.490 | - | 77.490 |
Sportpark Kruithuisweg | 65.135 | - | 65.135 |
Sportpark Kerkpolder | 103.360 | 229.795 | 333.155 |
Sportparkt Tanthof-Zuid | 97.160 | 126.505 | 223.665 |
Totaal 2023 | 656.515 | 967.021 | 1.623.536 |