Gemeente Delft | Programma-begroting 2024-2027
  • Menu
  • Zoeken
  • Samen werken aan Delft
  • Focus op drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en Energietransitie
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2024
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2024 & meerjarenbeeld 2025-2027
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Fonds Delft 2040
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Home
  • Overzichten
  • Incidentele baten en lasten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

De tabel Incidentele baten en lasten geeft een onderbouwing van het structurele begrotingsevenwicht en draagt bij aan het inzicht in de financiële positie van de gemeente. Van een structureel begrotingsevenwicht is sprake als structurele lasten in de begroting worden afgedekt door structurele baten.

Bij het opstellen van de tabel Incidentele baten en lasten zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • het betreft baten en lasten die zich kunnen voordoen in de meerjarenbegroting,

  • het betreft baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit.

(bedragen x € 1.000,-)

2024

2025

2026

2027

Programma / Omschrijving

B/L

Duurzame stad

Futureproof Warmtenet Delft

L

3.027

757

Circulaire economie

L

300

250

Bereikbare stad

Adaptieve mobiliteitsagenda

L

660

Goed wonen

Programmakosten IDD

L

200

Visie en strategie Schieoevers Zuid (IDD)

L

200

Verkenning Vulcanusweg (IDD)

L

150

Vervlgonderzoek visie op en rond Rotterdamseweg (IDD)

L

150

Samenleven, onderwijs en cultuur

Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD

L

217

Onderzoek naar Joods vastgoed

L

100

Cultuur (Delft-West)

L

91

Inclusie, emancipatie en anti-discriminatie (Delft-West)

L

104

Stimuleren sporten, spelen, bewegen, recreëren (Delft-West)

L

50

Smart Makers Delft (IDD)

204

Werk en inkomen

Communicatie armoede (Delft-West)

L

80

Stad en bestuur

De stad maken we met elkaar

L

250

Schuldhulpverlening (Delft-West)

L

200

5.983

1.007

-

-

Mutaties in reserves

Incidentele mutaties in reserves

-4.618

7.178

-2.513

-3.283

Saldo van incidentele baten, lasten en reservemutaties in de begroting

1.365

8.185

-2.513

-3.283

Begrotingssaldi

34

50

-4.367

-9.745

Structureel begrotingsevenwicht

1.399

8.235

-6.880

-13.028

De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden.

Hierbij geldt dat na correctie voor incidentele lasten het saldo verbetert. De correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo. Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting.

Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven. En een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie.

Conclusie

Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting in 2024 en 2025 structureel in evenwicht. Dit betekent dat sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht', oftewel structurele lasten worden gedekt door structurele baten.

Toelichting

Futureproof Warmtenet Delft

Fonds Delft 2040 levert een bijdrage van € 3,784 miljoen aan NetVerder voor de overdimensionering van het Open Warmtenet ten behoeve van toekomstige aansluitingen. Deze middelen worden in 2024 en 2025 verstrekt.

Circulaire economie

De middelen zijn voor de uitvoeringsagenda circulariteit en worden ingezet voor ambtelijke capaciteit en voor het ondersteunen van zowel initiatieven uit de stad als gemeentelijke initiatieven.

Adaptieve mobiliteitsagenda

Dit budget is om acties uit de fietsparkeerstrategie direct op te pakken en betreft een voorbereidingskrediet voor de nog uit te werken middellange en lange termijn maatregelen.

Programmakosten IDD

Een gezamenlijke werkorganisatie en een uitvoeringsbudget zijn randvoorwaardelijk om het Innovatiedistrict Delft stevig neer te zetten.

Visie en strategie Schieoevers Zuid (IDD)

Voor betere benutting van het bedrijventerrein wordt een visie opgesteld.

Verkenning Vulcanusweg (IDD)

Betreft een onderzoek naar de Vulcanusweg als voorbereiding voor verdere visievorming.

Vervolgonderzoek visie op en rond Rotterdamseweg (IDD)

Betreft de opstelling van een gebiedsvisie en een plan van aanpak voor een passende inrichting (gekoppeld aan versnellingsmiddelen).

Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD

Dit betreft kosten in relatie tot de tijdelijke uitbreiding van de Internationale School (ISD).

Onderzoek naar joods vastgoed

Op verzoek van de raad wordt verkend welke vervolgstappen of welk gebaar mogelijk zijn na het archiefonderzoek naar Joods vastgoed in de Tweede Wereldoorlog.

Cultuur (Delft-West)

Betreft een incidentele impuls voor uitvoering, begeleiding en coördinatie van het cultuurbeleid, zoals cultuur in de wijken.

Inclusie, emancipatie en anti-discriminatie (Delft-West)

Budget draagt bij aan bestuurlijk accent dat Delft een welkom thuis moet zijn voor iedereen, waar iedereen kan meedoen en zichzelf kan zijn, ongeacht afkomst, gender, seksuele gerichtheid, overtuiging of beperking.

Stimuleren sporten, spelen, bewegen, recreëren (Delft-West)

Betreft onderzoek naar benodigde maatregelen om sporten, bewegen, spelen, recreëren en ontmoeten in de openbare ruimte te faciliteren.

Smart Makers Delft (IDD)

Betreft de ontwikkeling van een duurzaam netwerk tussen primair, voortgezet en hoger onderwijs in Delft.

Communicatie armoede (Delft-West)

Betreft communicatie om het bereik van de gemeentelijke schuldhulpverlening te vergroten.

De stad maken we met elkaar

Betreft het uitvoeringsplan 'Samen maken we de stad' met als doelen goede toegankelijkheid, benaderbaarheid en bekendheid in de stad.

Schuldhulpverlening (Delft-West)

De komende jaren is het doel het vergroten van het bereik van inwoners met (problematische) schulden in de stad en het versneld begeleiden naar financiële zelfredzaamheid.

Bedragen x € 1000,-

2024

2025

2026

2027

Structurele reserve mutaties

B/L

Reserve Dekking kapitaallasten

B

-726

-1.098

-1.674

-1.836

Structurele reserve mutaties

-726

-1.098

-1.674

-1.836

Bedragen x € 1000,-

2024

2025

2026

2027

Incidentele mutaties

B/L

Algemene reserve

B

-12.317

-7.449

-1.108

-2.540

Reserve Stad

B

-3.027

-757

Reserve Voorbereidingskosten Fonds Delft 2040

B

-125

-125

-125

-125

Reserve Beleid en uitvoering

B

-725

-125

Reserve Sociaal domein

B

-832

-750

Reserve Maatschappelijke voorzieningen

B

-125

Reserve Automatiseringsmiddelen

B

-30

Reserve Openbare ruimte

B

-1.000

-1.000

-1.000

-630

Reserve Investeringsplan

B

-59

Reserve MO/BW/Begeleiding

B

-1.100

-1.800

Reserve Decentralisatie uitkering vrouwenopvang

B

-250

-200

Reserve Schie-oevers

B

-2.467

-1.555

-1.073

-781

Reserve WGA-ERD

B

-430

-430

-430

-430

Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen

B

-25

-25

Reserve Onderwijshuisvesting

B

-516

-516

-412

-412

Algemene reserve

L

14.875

18.375

Reserve Stad

L

566

566

566

566

Reserve Cultureel erfgoed

L

72

72

72

72

Reserve Openbare ruimte

L

900

900

Reserve WGA-ERD

L

430

430

430

430

Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen

L

1.000

1.000

Reserve Prinsenhof

L

255

255

255

255

Reserve Onderwijshuisvesting

L

312

312

312

312

Incidentele reserve mutaties

-4.618

7.178

-2.513

-3.283

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media