Incidentele baten en lasten
De tabel Incidentele baten en lasten geeft een onderbouwing van het structurele begrotingsevenwicht en draagt bij aan het inzicht in de financiële positie van de gemeente. Van een structureel begrotingsevenwicht is sprake als structurele lasten in de begroting worden afgedekt door structurele baten.
Bij het opstellen van de tabel Incidentele baten en lasten zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
het betreft baten en lasten die zich kunnen voordoen in de meerjarenbegroting,
het betreft baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit.
(bedragen x € 1.000,-) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Programma / Omschrijving | B/L | ||||
Duurzame stad | |||||
Futureproof Warmtenet Delft | L | 3.027 | 757 | ||
Circulaire economie | L | 300 | 250 | ||
Bereikbare stad | |||||
Adaptieve mobiliteitsagenda | L | 660 | |||
Goed wonen | |||||
Programmakosten IDD | L | 200 | |||
Visie en strategie Schieoevers Zuid (IDD) | L | 200 | |||
Verkenning Vulcanusweg (IDD) | L | 150 | |||
Vervlgonderzoek visie op en rond Rotterdamseweg (IDD) | L | 150 | |||
Samenleven, onderwijs en cultuur | |||||
Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD | L | 217 | |||
Onderzoek naar Joods vastgoed | L | 100 | |||
Cultuur (Delft-West) | L | 91 | |||
Inclusie, emancipatie en anti-discriminatie (Delft-West) | L | 104 | |||
Stimuleren sporten, spelen, bewegen, recreëren (Delft-West) | L | 50 | |||
Smart Makers Delft (IDD) | 204 | ||||
Werk en inkomen | |||||
Communicatie armoede (Delft-West) | L | 80 | |||
Stad en bestuur | |||||
De stad maken we met elkaar | L | 250 | |||
Schuldhulpverlening (Delft-West) | L | 200 | |||
5.983 | 1.007 | - | - | ||
Mutaties in reserves | |||||
Incidentele mutaties in reserves | -4.618 | 7.178 | -2.513 | -3.283 | |
Saldo van incidentele baten, lasten en reservemutaties in de begroting | 1.365 | 8.185 | -2.513 | -3.283 | |
Begrotingssaldi | 34 | 50 | -4.367 | -9.745 | |
Structureel begrotingsevenwicht | 1.399 | 8.235 | -6.880 | -13.028 |
De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden.
Hierbij geldt dat na correctie voor incidentele lasten het saldo verbetert. De correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo. Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting.
Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven. En een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie.
Conclusie
Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting in 2024 en 2025 structureel in evenwicht. Dit betekent dat sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht', oftewel structurele lasten worden gedekt door structurele baten.
Toelichting
Futureproof Warmtenet Delft
Fonds Delft 2040 levert een bijdrage van € 3,784 miljoen aan NetVerder voor de overdimensionering van het Open Warmtenet ten behoeve van toekomstige aansluitingen. Deze middelen worden in 2024 en 2025 verstrekt.
Circulaire economie
De middelen zijn voor de uitvoeringsagenda circulariteit en worden ingezet voor ambtelijke capaciteit en voor het ondersteunen van zowel initiatieven uit de stad als gemeentelijke initiatieven.
Adaptieve mobiliteitsagenda
Dit budget is om acties uit de fietsparkeerstrategie direct op te pakken en betreft een voorbereidingskrediet voor de nog uit te werken middellange en lange termijn maatregelen.
Programmakosten IDD
Een gezamenlijke werkorganisatie en een uitvoeringsbudget zijn randvoorwaardelijk om het Innovatiedistrict Delft stevig neer te zetten.
Visie en strategie Schieoevers Zuid (IDD)
Voor betere benutting van het bedrijventerrein wordt een visie opgesteld.
Verkenning Vulcanusweg (IDD)
Betreft een onderzoek naar de Vulcanusweg als voorbereiding voor verdere visievorming.
Vervolgonderzoek visie op en rond Rotterdamseweg (IDD)
Betreft de opstelling van een gebiedsvisie en een plan van aanpak voor een passende inrichting (gekoppeld aan versnellingsmiddelen).
Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD
Dit betreft kosten in relatie tot de tijdelijke uitbreiding van de Internationale School (ISD).
Onderzoek naar joods vastgoed
Op verzoek van de raad wordt verkend welke vervolgstappen of welk gebaar mogelijk zijn na het archiefonderzoek naar Joods vastgoed in de Tweede Wereldoorlog.
Cultuur (Delft-West)
Betreft een incidentele impuls voor uitvoering, begeleiding en coördinatie van het cultuurbeleid, zoals cultuur in de wijken.
Inclusie, emancipatie en anti-discriminatie (Delft-West)
Budget draagt bij aan bestuurlijk accent dat Delft een welkom thuis moet zijn voor iedereen, waar iedereen kan meedoen en zichzelf kan zijn, ongeacht afkomst, gender, seksuele gerichtheid, overtuiging of beperking.
Stimuleren sporten, spelen, bewegen, recreëren (Delft-West)
Betreft onderzoek naar benodigde maatregelen om sporten, bewegen, spelen, recreëren en ontmoeten in de openbare ruimte te faciliteren.
Smart Makers Delft (IDD)
Betreft de ontwikkeling van een duurzaam netwerk tussen primair, voortgezet en hoger onderwijs in Delft.
Communicatie armoede (Delft-West)
Betreft communicatie om het bereik van de gemeentelijke schuldhulpverlening te vergroten.
De stad maken we met elkaar
Betreft het uitvoeringsplan 'Samen maken we de stad' met als doelen goede toegankelijkheid, benaderbaarheid en bekendheid in de stad.
Schuldhulpverlening (Delft-West)
De komende jaren is het doel het vergroten van het bereik van inwoners met (problematische) schulden in de stad en het versneld begeleiden naar financiële zelfredzaamheid.
Bedragen x € 1000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Structurele reserve mutaties | B/L | ||||
Reserve Dekking kapitaallasten | B | -726 | -1.098 | -1.674 | -1.836 |
Structurele reserve mutaties | -726 | -1.098 | -1.674 | -1.836 |
Bedragen x € 1000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele mutaties | B/L | ||||
Algemene reserve | B | -12.317 | -7.449 | -1.108 | -2.540 |
Reserve Stad | B | -3.027 | -757 | ||
Reserve Voorbereidingskosten Fonds Delft 2040 | B | -125 | -125 | -125 | -125 |
Reserve Beleid en uitvoering | B | -725 | -125 | ||
Reserve Sociaal domein | B | -832 | -750 | ||
Reserve Maatschappelijke voorzieningen | B | -125 | |||
Reserve Automatiseringsmiddelen | B | -30 | |||
Reserve Openbare ruimte | B | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -630 |
Reserve Investeringsplan | B | -59 | |||
Reserve MO/BW/Begeleiding | B | -1.100 | -1.800 | ||
Reserve Decentralisatie uitkering vrouwenopvang | B | -250 | -200 | ||
Reserve Schie-oevers | B | -2.467 | -1.555 | -1.073 | -781 |
Reserve WGA-ERD | B | -430 | -430 | -430 | -430 |
Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen | B | -25 | -25 | ||
Reserve Onderwijshuisvesting | B | -516 | -516 | -412 | -412 |
Algemene reserve | L | 14.875 | 18.375 | ||
Reserve Stad | L | 566 | 566 | 566 | 566 |
Reserve Cultureel erfgoed | L | 72 | 72 | 72 | 72 |
Reserve Openbare ruimte | L | 900 | 900 | ||
Reserve WGA-ERD | L | 430 | 430 | 430 | 430 |
Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen | L | 1.000 | 1.000 | ||
Reserve Prinsenhof | L | 255 | 255 | 255 | 255 |
Reserve Onderwijshuisvesting | L | 312 | 312 | 312 | 312 |
Incidentele reserve mutaties | -4.618 | 7.178 | -2.513 | -3.283 |