Incidentele baten en lasten
De tabel Incidentele baten en lasten geeft een onderbouwing van het structurele begrotingsevenwicht en draagt bij aan het inzicht in de financiële positie van de gemeente. Van een structureel begrotingsevenwicht is sprake als structurele lasten in de begroting worden afgedekt door structurele baten.
Bij het opstellen van de tabel Incidentele baten en lasten zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- het betreft baten en lasten die zich kunnen voordoen in de meerjarenbegroting,
- het betreft baten en lasten opgenomen met een drempel vanaf € 100.000,
- het betreft baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit.
(bedragen x € 1.000,-) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Programma / Omschrijving | B/L | ||||
Duurzame stad | |||||
Klimaatplan | L | 114 | |||
Futureproof Warmtenet Delft | L | 3.227 | 757 | ||
Samenleven, onderwijs en cultuur | |||||
Lumen | L | 650 | |||
Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD | L | 217 | 217 | ||
Economie en vastgoed | |||||
Biotech Campus | L | 150 | |||
4.358 | 217 | 757 | - | ||
Mutaties in reserves | |||||
Incidentele mutaties in reserves | -3.938 | 15.039 | 18.515 | -250 | |
Saldo van incidentele baten, lasten en reservemutaties in de begroting | 420 | 15.256 | 19.272 | -250 | |
Begrotingssaldi | 1.070 | 435 | 519 | 1.880 | |
Structureel begrotingsevenwicht | 1.490 | 15.691 | 19.791 | 1.630 |
De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden (NB: correctie voor incidentele lasten verbetert het saldo, correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo). Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting.
Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven, een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie.
Conclusie
Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting structureel in evenwicht. Op basis van deze informatie kunnen we concluderen dat er sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht': structurele lasten worden gedekt door structurele baten.
Toelichting
Klimaatplan
Betreft de uitgaven die gedaan worden ten laste van de reserve Investeringsplan om de doelstellingen uit het Klimaatplan te behalen.
Futureproof Warmtenet Delft
Fonds Delft 2040 heeft een bijdrage van € 3,784 miljoen toegekend aan NetVerder voor de overdimensionering van het Open Warmtenet ten behoeve van toekomstige aansluitingen. Deze middelen worden grotendeels in 2023 verstrekt (€ 3,027 miljoen) met een laatste tranche na oplevering van het warmtenet.
Lumen
Filmhuis Lumen wil verhuizen naar Veld 2.5 in Nieuw Delft. Om de businesscase hiervoor rond te krijgen, heeft de raad ingestemd met het vrijmaken van € 650.000 voor een eenmalige subsidie aan het Filmhuis. Naar verwachting doet het Filmhuis hiervoor in 2023 een formele subsidieaanvraag.
Tijdelijke uitbreiding huisvesting ISD
Dit betreft kosten in relatie tot de tijdelijke uitbreiding van de Internationale School (ISD).
Biotech Campus
Vooruitlopend op eventuele claims in het kader van mogelijk te verstrekken vergoedingen uit hoofde van de huurgarantieregeling betreffende Biotech Campus Delft is in deze raming opgenomen.
Bedragen x € 1000,- | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Structurele reserve mutaties | B/L | ||||
Reserve Dekking Kapitaallasten | B | -302 | -1.128 | -1.300 | -1.422 |
Structurele reserve mutaties | -302 | -1.128 | -1.300 | -1.422 |
Bedragen x € 1000,- | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele mutaties | B/L | ||||
Algemene reserve | B | -2.682 | -513 | ||
Reserve Beleid en Uitvoering | B | -2.832 | -223 | -418 | -418 |
Reserve Sociaal domein | B | -1.340 | -82 | ||
Reserve Maatschappelijke voorzieningen | B | -116 | |||
Reserve Delfts erfgoed | B | -50 | |||
Reserve Openbare ruimte | B | -241 | |||
Reserve Onderwijshuisvesting | B | -416 | -416 | -416 | -312 |
Reserve Investeringsplan | B | -114 | -202 | ||
Reserve Stad | B | -4.361 | -757 | ||
Reserve Voorbereidingskosten | B | -325 | -125 | -125 | -125 |
Reserve Schie-oevers | B | -1.346 | -1.105 | -974 | -775 |
Reserve Corona maatregelen | B | -154 | |||
Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen | B | -25 | -25 | -25 | |
Algemene reserve | L | 7.450 | 14.450 | 17.950 | |
Reserve Delfts erfgoed | L | 72 | 72 | 72 | 72 |
Reserve Openbare ruimte | L | 900 | 900 | 900 | |
Reserve Onderwijshuisvesting | L | 312 | 312 | 312 | 312 |
Reserve Stad | L | 900 | 566 | 566 | 566 |
Reserve Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen | L | 1.000 | 1.000 | ||
Reserve WGA-ERD | L | 430 | 430 | 430 | 430 |
Incidentele reserve mutaties | -3.938 | 15.039 | 18.515 | -250 |