Wat gaan we ervoor doen?
De stad maken we met elkaar
De stad maken we met elkaar en dat komt binnen elke opgave tot uiting. Zo blijft er in 2024 veel aandacht voor het samen met de wijken vormgeven van de energietransitie en het samenwerken met onze partners. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van het convenant met de TU Delft en de samenwerking van de onderwijsketen mbo, hbo en wo met de City Deal Kennis Maken.
We hebben verder een breed palet aan mogelijkheden en instrumenten op het gebied van participatie en inspraak. Zoals de methode Delfts Doen, Right to Challenge, Energieloket Delft (verduurzamen) en ons subsidiestelsel. Maar ook de werkwijze rondom het Fonds Delft 2040 is gericht op co-creatie. Bij de jaarstukken rapporteren we zoals gebruikelijk over de voortgang van de businesscases Fonds Delft 2040 en over de samenwerking met de TU Delft. Dit naar aanleiding van de aanbevelingen van de Delftse Rekenkamer.
We zetten met ons uitvoeringsplan 'Samen maken we de stad' in op vier lijnen:
We staan in contact met 'alle' Delftenaren
We geven initiatieven uit de stad meer ruimte (vanuit het besef dat niet alles kan)
We betrekken bewoners intensief en tijdig bij de energietransitie en fysieke plannen in de wijk
We willen de verbinding tussen student en stad vergroten.
Aan deze vier lijnen wordt al gewerkt en ze worden verder geconcretiseerd in een uitvoeringsplan 2024. We gaan nog meer luisteren naar bewoners en werken samen met bewoners, formele en informele partners aan belangrijke thema’s in de buurt, wijk en stad. Het college gaat verkennen op welke wijze invulling gegeven kan worden aan de wijkbezoeken. We werken samen met partners om de fysieke toegankelijkheid te vergroten. We ondersteunen maatschappelijke en impactvolle initiatieven. We betrekken bewoners en partners bij het maken van gemeentelijk beleid. We werken samen aan het aardgasvrij maken van wijken. We koppelen studenten aan vraagstukken uit de stad.
Bovengemeentelijke samenwerking
We vertegenwoordigen Delft binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in de algemene ledenvergaderingen. Daar bepalen gemeenten samen de koers voor contacten met het Rijk over rijksbeleid, regelgeving, uitvoeringskaders en financiering én maken we keuzes voor gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU).
In het G40-netwerk van (middel)grote steden bepalen we op stedelijke vraagstukken ook de koers voor bovenlokale belangenbehartiging en kennisvergroting. Een samenwerking waarbij de G40 en de VNG elkaar complementeren en versterken.
We bepalen de Delftse inbreng in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), samen met de Delftse Delegatie van gemeenteraadsleden, die lid zijn van de MRDH-adviescommissies binnen de MRDH voor verkeer en economisch vestigingsklimaat.
Voor deze (netwerk)samenwerkingen dragen we bij via contributie vanuit het programma Stad en Bestuur.
Delft is in meer (tijdelijke) netwerkverbanden actief. Ook is de gemeente partij in diverse publiekrechtelijke Gemeenschappelijke Regelingen, die een aantal gemeentelijke taken realiseren. De inhoudelijke advisering op bestuurlijke samenwerking- en netwerkverbanden heeft betrekking op diverse doelstellingen in de programmabegroting.
In de paragraaf Verbonden Partijen, treft u een overzicht van onder andere gemeenschappelijke regelingen.
Lobby en public affairs
Delft kent drie grote en langjarige opgaven. Om deze opgaven te realiseren hebben we andere partijen nodig. Afgelopen periode hebben college, organisatie en raad hard gewerkt om samen met andere partijen budgetten en ruimte te realiseren. Deze inzet werpt zijn vruchten af, zoals met de versnellingsgelden, Woningbouw Impuls, opname in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en Preventie met gezag. Maar we zijn er nog niet. Onze uitgangspositie biedt immers kansen, maar schept ook verplichtingen. We moeten nu doorpakken. De komende jaren is daarom extra inzet nodig op lobby, belangenbehartiging en strategisch partnerschap.
In 2024 worden daartoe de public affairs-activiteiten versterkt en meer met elkaar in verband gebracht. En zetten we stappen in de professionalisering. Met het doel om de uitvoering van de gemeentelijke (lobby-)agenda effectiever en efficiënter vanuit public affairs te ondersteunen. Er wordt gewerkt aan de inhoudelijke prioritering, de kernboodschappen en de ambtelijke en bestuurlijke rolverdeling. Daarbij kijken we naar de samenwerking met partners binnen en buiten de stad. We houden het ambitieniveau waarop de public affairs ingericht kan worden tegen het licht. We onderzoeken daarbij de mogelijkheden om de kennis en ervaring van de eigen organisatie te vergroten. En vervolgens ook naar de mogelijkheden om op dossierbasis externe kennis van partners in te schakelen of expertise in te huren. De aanpak verloopt langs drie sporen: de inhoudelijke lobbyprioriteiten, het verstevigen van de bilaterale en netwerksamenwerking en een passende organisatie.
Gemeentelijke dienstverlening
De komende periode werken we aan de volgende trajecten en ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening:
Uitvoeren aangepaste visie op dienstverlening: In 2023 gaan we de visie op dienstverlening actualiseren. In 2024 voeren we deze visie uit, met specifieke aandacht voor:
passende en toegankelijke (digitale) dienstverlening voor iedere Delftenaar. Daarvoor werken we samen binnen de organisatie en met onze partners aan verschillende initiatieven en opgaven, waaronder Delft-West en het Informatiepunt Digitale Overheid.
toekomstbestendig houden van onze digitale dienstverlening
invloed van artificial intelligence op dienstverlening.
Selfservicezuil: Uit het onderzoek van 2021 blijkt dat het concept van de selfservicezuil (onbemand loket) niet meer voldoet aan de behoefte van inwoners en de organisatie. In 2022 hebben we een vervolgonderzoek gedaan naar de alternatieven voor de selfservicezuilen. Het resultaat is een voorstel voor een nieuw concept dat we in 2024 gaan realiseren.
Dienstverleningsplatform (eigen ontwikkelomgeving): De gemeente Delft zet de komende periode in op een toekomstbestendige informatietechnologie voor haar dienstverlening, die aansluit bij de vraag van de inwoner, organisatie en de realiteit van de markt. Op termijn gaan we de eigen ontwikkelde dienstverleningsomgeving vervangen. Aan het eind van het derde kwartaal van 2023 starten we met een adviestraject, waarin we de oplossingsrichting voor de nieuwe omgeving bepalen. Daarnaast stellen we een plan op hoe we daar komen.
Artificial intelligence: We gaan onderzoeken, binnen de (wettelijke) kaders van informatiebeveiliging en privacy, wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van het toepassen van artificial intelligence in (het verbeteren van) dienstverlening. Daarbij kijken we onder meer naar transparantie, ethiek en risico’s.
Tot slot: voor het verbeteren van onze dienstverlening blijven we inwoners, ondernemers en onze partners betrekken. Denk aan het vragen van feedback na een product- of dienstafhandeling en het in kaart brengen van inwonersreizen.
Bedrijfsvoering
Als gevolg van BBV-regelgeving met betrekking tot overhead is net als vorige jaren een groot deel van de informatie over dit programma opgenomen bij het programma Overhead. Daarnaast verwijzen we voor een nadere invulling van wat we gaan doen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.