Wat gaan we ervoor doen?
A. Gebiedsontwikkelingen en Gebieden in ontwikkeling
De Omgevingswet brengt verandering van het werk met zich mee, bijvoorbeeld door het ketenproces te optimaliseren. Ondanks dat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-systeem) nog niet optimaal functioneert, treedt de Omgevingswet per 1 januari 2024 in werking. Dit brengt de komende jaren frictiekosten met zich mee.
In 2024 werken we onder andere aan het beleidsneutraal wijzigen van het Omgevingsplan en het toepasbaar maken van de planregels. Ook treedt de Wet kwaliteitsborging in werking. Dit verandert stapsgewijs een deel van het werk. Er zal meer ingezet worden op procesregie dan op inhoudelijk toetsing van bepaalde categorieën (aanvragen voor) omgevingsvergunningen. Het legesmodel zal hierop aangepast worden.
Actief werken aan de stad betekent ook gericht onroerend goed verwerven voor concrete doelen of strategisch onroerend goed verwerven voor de langere termijn als zich kansen voordoen. Om dit te bereiken gaan we een integraal kader opstellen en voorleggen aan de raad waarbinnen aankopen moeten passen.
Schieoevers
Geruime tijd wordt er nu gewerkt aan de ambitie om Schieoevers Noord te ontwikkelen naar een levendig, gemengd werk- en woongebied. Hiervoor zijn al diverse besluiten genomen. Deze besluiten hebben als doel Schieoevers Noord te transformeren naar de plek in Delft waar werken én wonen, doen én denken, maken en leren samen komen. De ambitie van het ontwikkelplan is om de ruimte op Schieoevers Noord beter te benutten en het gebied te transformeren tot een onderscheidend stedelijk gebied dat intensief gebruikt wordt, met een mix van werken en wonen en een hoge mate van levendigheid en met aandacht voor een gezonde werk- en leefomgeving. Conform het ontwikkelplan worden tot 2030 drie deelgebieden tot ontwikkeling gebracht: Kabeldistrict, Nieuwe Haven en Stationsgebied. Voor de eerste twee deelgebieden is een bestemmingsplan in oktober 2022 door de raad vastgesteld en n.a.v. ingestelde beroepen wordt nu gewacht op een datum voor de behandeling bij de Raad van State. Voor het derde gebied (stationsomgeving) is een gebiedsvisie in de maak, als basis voor de verdere ontwikkeling waaronder de Noordkavel en de Strip en uitwerking van een business case en besluitvorming scope uitbreiding voor BC Schieoevers Noord. Voor dit gebied volgt later een bestemmingsplanwijziging.
In Schieoevers Zuid wordt gewerkt aan het bestemmingsplan voor de Verbreding van de Schie. Dit bestemmingsplan is tevens nodig voor het kunnen verplaatsen van de zandhandel van Schieoevers Noord naar Zuid, een belangrijke voorwaarde voor het kunnen realiseren van de Gelatinebrug en de eerste woningen in Kabeldistrict. Verder wordt deelgenomen aan het Woonwerkakkoord en volgt visie vorming voor Schieoevers Zuid om daarna een strategie op te kunnen werken.
Schieoevers bovenwijkse voorzieningen
Voor de beoogde ontwikkeling en transformatie van Schieoevers Noord investeren we in bovenwijkse voorzieningen. Het betreft dan voornamelijk aansluitingen (onder meer langzaam verkeer en groen). Deze investeringen bekostigen we gedeeltelijk met cofinanciering en bijdragen van ontwikkelaars. Zo zijn er versnellingsmiddelen opgehaald voor onder andere de Gelatinebrug en -tunnel. Investeringen in voorzieningen als onderwijs en andere maatschappelijke en culturele voorzieningen maken geen onderdeel uit van de businesscase. Deze worden apart geraamd in bijvoorbeeld het IHP (zie programma Samenleven, onderwijs en cultuur).
Schieoevers valt in zijn geheel in het gebied van de opgave Innovatiedistrict Delft.
Nieuw Delft
De ambitie voor Nieuw Delft is om een economisch vitale en levendige stadswijk te realiseren (bestuurlijk accent economische kracht en bruisende stad). Dit vereist onder meer een mix aan (bijzondere) functies die het gebied een eigen inkleuring geven en die mensen naar het gebied kunnen trekken. Het programma voor Nieuw Delft behelst het ontwikkelen en realiseren van woningbouw, niet-woonfuncties (waaronder publieke functies, kantoren, horeca en detailhandel), het realiseren van een stadspark op het dak van de spoortunnel en het inrichten van de openbare ruimte.
In 2024 start de bouw van veld 2.5 met ruimte voor Filmhuis Lumen. Het Huis van Delft wordt opgeleverd, samen met het omliggende Houttuinenplein. In het deel ten zuiden van de Ireneboulevard zijn op veel plekken bouwactiviteiten gaande en wordt voor de laatste te ontwikkelen velden de planontwikkeling afgerond, op weg naar start bouw eind 2024. De uitdagende economische tijden van dit moment drukken op de planning van projecten en de daaraan gekoppelde resultaten. Indien dit vraagt om aanpassingen van de bestuurlijk vastgestelde kaders zal de raad hierover worden geïnformeerd.
Wijkversterkingsopgave Gillis/Delfia
Met de start van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Delft-West ontstaan er voor de wijkversterkingsopgave Gillis/Delfia nieuwe kansen. Met name de sociale vraagstukken kunnen profiteren van kennis, expertise en middelen vanuit het Nationaal Programma. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan het Integraal Ontwikkelplan dat naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 gereed komt en ter vaststelling wordt aangeboden.
De Kop van de Buitenhof
Ook de Kop van Buitenhof behoort tot het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Delft-West. Belangrijkste komende mijlpaal is het vaststellen van de grondexploitatie, het masterplan en projectdocument door de raad. De aandacht is er nu op gericht dit nog dit jaar rond te krijgen. Op basis van dat uitgangspunt is onderstaande hoofdlijnenplanning opgesteld. In het vierde kwartaal van 2023 volgt de vaststelling van het projectdocument, de grondexploitatie, het stedenbouwkundig masterplan en het beeldkwaliteitsplan. Waarna het omgevingsplan kan worden vastgesteld. Met de toekenning van de WBI-aanvraag is aanpassing van de strategie en aanpassing van de grondexploitatie nodig. Hiervoor wordt in kaart gebracht welke acties nodig zijn, om geen vertraging in de besluitvorming voor de grondexploitatie op te lopen.
Andere bouwlocaties
Naast de grote gebiedsontwikkelingen Nieuw Delft, Schieoevers en de Kop van de Buitenhof zijn er nog veel andere grote en kleinere bouwplannen in uitvoering. Van een aantal de belangrijkste mijlpalen in 2024:
Op de locatie Zuideinde wordt naar verwachting gestart met de bouw en de Teding van Berkhout wordt halverwege 2024 opgeleverd. Bij Gele Scheikunde verwachten we de afronding van de omgevingsvergunning in het eerste kwartaal van 2024, waarna de bouw in het tweede kwartaal kan starten.
In de Professor Schoemakerplantage wordt gestart met de bouw van de laatste eengezinswoningen en de 100 sociale huurwoningen. Aan de Van Hasseltlaan wil studentenhuisvester DUWO het studentencomplex vernieuwen en uitbreiden, in 2024 volgt hiervoor de verdere planvoorbereiding en de ruimtelijke procedure.
In 2024 wordt onderzocht of het aantal standplaatsen op het woonwagenkamp Lau Mazirel uitgebreid kan worden.
Gebieden in ontwikkeling (duurzame stad)
Onder de noemer Ruimte in Binnenstad wordt gewerkt aan de integrale afstemming tussen alle fysieke projecten in de openbare ruimte die in de binnenstad worden uitgevoerd. De diverse deelprojecten kennen hun eigen uitvoering en voorbereiding, maar onderlinge afstemming en eenduidige communicatie en participatie hierover is van essentieel belang. Er speelt veel, zoals vergroening en klimaatadaptatie, de vervanging van kabels en leidingen, het terrassenbeleid, duurzaam zoneren, uitbreiding autoluw-plus en fietsparkeren. Naast de integrale afstemming valt de inrichting van de vrijkomende ruimte hieronder, die samen met de bewoners wordt vormgegeven. In 2024 wordt zichtbaar hoe dit ingevuld kan worden en volgt de planning voor de uitvoering. De diverse deelprojecten worden toegelicht binnen het betreffende beleidsprogramma.
B. Woonbeleid en uitvoering
15.000 woningen groeien in de periode 2018-2040, betaalbare nieuwbouw (bestuurlijk accent ruimte voor wonen)
We constateren dat door stijgende bouwkosten en hogere rentelasten woningbouwprogramma’s in de knel komen. In regionaal verband hebben we in 2023 afspraken gemaakt om tot realisatie van woningbouw te blijven komen en ten minste twee derde deel van de nieuwbouw in het betaalbare segment te realiseren. Ontwikkelingen gaan we intensiever monitoren door het tijdelijk aanstellen van een programmamanager woningbouw. Hiermee kunnen we sneller regie terugpakken door bijvoorbeeld te herprioriteren, bijsturen waar nodig of hulp vragen waar mogelijk. Via een op te zetten lokale Bouwtafel met externe samenwerkingspartners willen we hierover het goede gesprek voeren. Deze tafel staat in verbinding met een regionale Versnellingstafel waaraan ook het Rijk en de provincie Zuid-Holland deelnemen.
Met de grote woningcorporaties die in Delft actief zijn, maken we prestatieafspraken over de streefvoorraad, segmentering en beoogde nieuwbouwlocaties voor betaalbare huurwoningen. Met grotere particuliere verhuurders gaan we in gesprek over het behoud van de particuliere sociale huursector. Ook willen we de betaalbaarheid van nieuwbouwwoningen op de lange termijn beter borgen via het planologisch instrumentarium en doelgroepen-verordening. We onderzoeken of we met erfpacht, woongarant of andere constructies betaalbare koop mogelijk kunnen maken. Dit maakt het voor starters beter mogelijk om een woning te kopen. We blijven startersleningen verstrekken.
3.500 nieuwe Delftse studentenwoningen in 2020-2030
Met de TU Delft en studentenhuisvester DUWO bekijken we op welke locaties in Delft (3.500 stuks) en in de directe omgeving we snel extra studenten(flex)woningen willen bouwen, welke (rijks)middelen daarvoor nodig zijn en wat daarbij de rol van de gemeente is.
Huisvesting bijzondere doelgroepen
Haaglanden is koploper van het Nationale Programma 'Een thuis voor iedereen'. In 2023 maken we in de regio keuzes voor de huisvesting en meer evenwichtige spreiding van bijzondere doelgroepen (regionale woonzorgvisie). In 2024 bekijken we wat dit betekent voor het lopende programma Langer en Weer Thuis.
In regionaal verband werken we met netwerkpartners via het Leger des Heils en Limor aan flexwoningen voor dreigend daklozen en Housing First-plekken voor daklozen.
Het aantal vrijkomende sociale huurwoningen is ontoereikend om – met voldoende kans voor reguliere woningzoekenden – de wettelijke taakstelling voor statushouders te realiseren. Ook de komende jaren blijven we werken we aan alternatieve huisvestingsvormen voor statushouders.
Bevordering gerichte doorstroming senioren
In Delft blijven de komende jaren seniorenmakelaars bij corporaties werkzaam. Dit gebeurt vanaf 2023 in samenhang met de particuliere sector. Het creëren van aantrekkelijk Delfts nieuwbouwaanbod op de juiste locaties brengt doorstroom op gang. De gemeente is structureel cofinancierder.
Beter benutten bestaande voorraad, aanpakken woonexcessen en woonoverlast
In regionaal verband werken we in 2024 aan vernieuwing van de woonruimteverdelingsmethodiek en leggen dit vast in de huisvestingsverordening. We verkennen kansen vanuit nieuwe wet- en regelgeving, zoals de uitbreiding van het gereguleerd huursegment.
Inzage in 'basisregristatie personen' (BRP) en data-analyse helpen corporaties om ondermijning en woonfraude tegen te gaan. Op dit punt willen we de corporaties goed faciliteren.
Met een pilot-huurteam (tot en met 2024) willen wij huurders van particuliere verhuurders ondersteunen in het contact met hun verhuurder. Op basis van evaluatie bekijken we het vervolg. In 2024 voeren we de verplichte taken uit de nieuwe Wet goed verhuurderschap uit en verkennen we nut en noodzaak van verhuurdersvergunningen.
De huisvestingsverordening reguleert de omzetting van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte, woningvorming, toeristische verhuur en de opkoopbescherming. We nemen meer regie en intensiveren de handhaving hiervan. Met het toegekende extra budget kan de komende twee jaar meer dan nu tegen overtredingen worden opgetreden. Evaluaties vinden na twee jaar plaats. Binnen dit alles maken we gereguleerd woningdelen niet onmogelijk. Op kleine schaal experimenteren we met friendswonen en hospitaverhuur. We benutten mogelijkheden voor tijdelijke (doelgroep)contracten van vijf jaar, bijvoorbeeld voor jongeren.
We zetten de huidige aanpak woonoverlast voort met onze partners. We borgen de werkwijze die gaandeweg ontwikkeld is en kijken naar kansen voor verbetering. We vergroten de bekendheid van het meldpunt van 45% nu naar 80% in 2026 (2023: 55%) in combinatie met het streven van maximaal één melding per dag (= 365 meldingen per jaar).
Het uitvoeringsbeleid Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is leidend voor het reguliere werk. Wij zetten in op diverse prioriteiten, waaronder: gezondheid, constructieve- en/of brandveiligheid, huisvesting en monumenten. Daarnaast wordt meegewerkt aan grote initiatieven waaronder de Schieoevers, nieuwbouw TU Delft, Kalverbos en Museum Prinsenhof.
De stad maken met elkaar
We willen in 2024 een representatief Delfts Woonplatform met bewoners opzetten om met elkaar de woonopgave en mogelijke oplossingsrichtingen te bespreken. Daarmee versterken we structureel de samenwerking en de uitvoeringskracht.