Wat willen we bereiken?
Mobiliteitstransitie
De stad groeit. Er is ruimte nodig voor nieuwe woningen en arbeidsplaatsen, wat leidt tot extra verplaatsingen. Ons huidige mobiliteitssysteem is niet geschikt om deze extra verplaatsingen mogelijk te maken binnen de beschikbare ruimte. Door in te zetten op een mobiliteitstransitie draagt mobiliteit bij aan een duurzame groei van de stad.
Het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 (MPD) biedt de kaders voor deze mobiliteitstransitie. Voor het gemak, comfort, veiligheid en snelheid zetten we in op reizen die te voet, per fiets en met het openbaar vervoer worden afgelegd. Bij nieuwe ontwikkelingen, nieuwe infrastructuur en herinrichting van bestaande wegen geven we daarom de ruimte aan deze vervoermiddelen. De auto behoudt een functie in het mobiliteitssysteem, maar krijgt binnen de stad op de meeste plaatsen een ondergeschikte rol in de verkeersafwikkeling. Dit betekent onder meer dat de automobilist vaker voorrang moet verlenen aan andere verkeersdeelnemers en de reistijd langer wordt.
We leggen nieuwe infrastructuur aan voor voetgangers en fietsers. Daarmee bieden we ruimte voor actieve vervoerwijzen. Lopen en fietsen zorgen voor meer lichaamsbeweging en dragen daarmee bij aan de gezondheid. Daarnaast verlagen we de snelheid op bestaande wegen en verbeteren we de verkeersveiligheid. Dit doen we door knelpunten aan te pakken en wegen aan te passen waar we een verkeersveiligheidsrisico zien. Het wordt voor de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, veiliger om zich door Delft te verplaatsen.
Bij het creëren van ruimte voor de fiets hoort ook de ruimte om deze te stallen. Eind 2022 wordt een fietsparkeerstrategie vastgesteld waarmee we de stallingsopgave in beeld krijgen om het groeiende aantal fietsen te faciliteren zonder de druk op de openbare ruimte onevenredig te laten toenemen. In 2023 werken we deze strategie verder uit en beginnen bij het gebied dat wordt toegevoegd aan het autoluwe binnenstad.
De parkeertransitie is in volle gang. Waar nodig passen we parkeerregimes aan en voeren we regulering in. We maken de binnenstad autoluwer. Door het aantal parkeerplaatsen te verminderen en het aantal autoverplaatsingen in de binnenstad te reduceren, geven we ruimte aan andere functies, zoals vergroening en klimaatadaptieve maatregelen. De binnenstad wordt weer het domein van de voetganger. Met belanghebbenden praten we over ideeën, wensen en de haalbaarheid van de nieuwe inrichting.
Met de ontwikkeling van mobiliteitshubs en deelmobiliteit zetten we in op minder geparkeerde auto’s. Bij de grotere gebiedsontwikkelingen is dit een bewuste keuze. We actualiseren de Nota Parkeernormen om bij nieuwe ontwikkelingen het parkeerbeleid beter te laten aansluiten op het Mobiliteitsprogramma Delft. Door met het parkeerbeleid meer te sturen op een minimale parkeervraag vanuit de ontwikkelingen, meer inzet van deelmobiliteit en meer eisen te stellen aan fietsparkeeroplossingen, leveren we een bijdrage aan de doelen uit het Mobiliteitsprogramma om tot een duurzamer mobiliteitssysteem te komen.
Overzicht beleidsindicatoren
Bereikbare stad | |||
---|---|---|---|
Stand: JR 2021 | Streven: PB 2023 | Streven: 2030 | |
Bereikbaarheid: klantwaardering | 7,7 | 7,8 | 8,5 |
Fietsen en lopen: klantwaardering | 8,4 | 8,5 | 9,0 |
% Auto: aandeel verplaatsingen | 18% | Minder auto | Minder auto |
% Fiets: aandeel verplaatsingen | 42% | Meer fietsen | Meer fietsen |
% Lopen: aandeel verplaatsingen | 33% | Meer lopen | Meer lopen |
% OV: aandeel verplaatsingen | 1% | Meer OV | Meer OV |
Toelichting op de beleidsindicatoren
Bereikbaarheid en Fietsen en lopen: Klantwaardering
De klantwaardering van de bereikbaarheid, fietsen en lopen gebeurt op basis van de Omnibusenquête. De volgende Omnibusenquête wordt conform afspraak najaar 2023 uitgevoerd.
Aandeel verplaatsingen
Gegevens over vervoersverplaatsingen komen voort uit de enquête onder het Delft Internetpanel. Uitvoering van de enquête is voorzien najaar 2023.