Wat willen we bereiken?
Algemeen
Mobiliteitstransitie
Mobiliteitsverbeteringen dragen bij aan de energietransitie en aan de duurzame en veilige bereikbaarheid van de groeiende stad. Het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 biedt hiervoor het kader. We gaan verder op de ingeslagen weg met de mobiliteitstransitie en verleggen daarbij de accenten naar de genoemde drie opgaven (energietransitie, Delft-West en Innovatiedistrict Delft).
Verduurzaming
Delft is een compacte stad die in inwoneraantal groeit door middel van inbreiding. De stad moet echter wel leefbaar blijven en daar is ruimte voor nodig. Vanuit de bereikbare stad dragen we hier aan bij door in te zetten op schoner en ruimte-efficiënt vervoer zodat de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx) lager wordt en we ruimte vrij maken voor een andere invulling, zoals vergroening, spelen en ontmoeten. In ons mobiliteitssysteem staat de voetganger op de eerste plaats. Dit is de schoonste vorm van vervoer en neemt de minste ruimte in. Daarnaast stimuleren we ook het gebruik van de (deel)fiets en het openbaar vervoer. Het gebruik van de (deel)auto blijft mogelijk, maar krijgt vaker te maken met een lagere prioriteit in het verkeerssysteem. Bij werkzaamheden benutten we kansen om het aantal parkeerplaatsen te verminderen.
Verbindingen
We realiseren nieuwe verbindingen waarmee we de bereikbaarheid van Delft-West en het Innovatiedistrict Delft vergroten. Samen met Rotterdam, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ontwikkelen we de Metropolitane Fietsroute van Rotterdam Alexander via Innovatiedistrict Delft naar station Delft. Verder verbeteren we langzaam-verkeerroutes door Buitenhof en Voorhof. Naast de aanleg van nieuwe verbindingen richten we de bestaande infrastructuur meer in voor fietsers en voetgangers. Door meer ruimte te geven aan de fietser, het realiseren van goede stallingsvoorzieningen op logische plekken en het aanleggen van goede voetgangersroutes zorgen we voor een aantrekkelijke en verkeersveilige inrichting die uitnodigt om te bewegen.
Overzicht beleidsindicatoren
Bereikbare stad | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stand: | Streven: PB 2024 | Streven: PB 2025 | Streven: PB 2026 | Streven: 2030 | |
Bereikbaarheid: klantwaardering | 7,7 | 7,8 | 7,8 | 7,9 | 8,5 |
Fietsen en lopen: klantwaardering | 8,4 | 8,5 | 8,5 | 8,6 | 9,0 |
% Auto: aandeel verplaatsingen | 18% | Minder auto | Minder auto | Minder auto | Minder auto |
% Fiets: aandeel verplaatsingen | 42% | Meer fietsen | Meer fietsen | Meer fietsen | Meer fietsen |
% Lopen: aandeel verplaatsingen | 33% | Meer lopen | Meer lopen | Meer lopen | Meer lopen |
% OV: aandeel verplaatsingen | 1% | Meer OV | Meer OV | Meer OV | Meer OV |
Toelichting op de beleidsindicatoren
Bereikbaarheid en Fietsen en lopen: klantwaardering
De klantwaardering van de bereikbaarheid, fietsen en lopen gebeurt op basis van de Omnibusenquête. De volgende Omnibusenquête wordt volgens afspraak in het najaar 2023 uitgevoerd.
Aandeel verplaatsingen
Een enquête onder het Delft Internetpanel geeft ons gegevens over vervoersverplaatsingen. Uitvoering van de enquête staat gepland in het najaar 2023.