Gemeente Delft | Programma-begroting 2024-2027
  • Menu
  • Zoeken
  • Samen werken aan Delft
  • Focus op drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en Energietransitie
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2024
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2024 & meerjarenbeeld 2025-2027
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Fonds Delft 2040
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Bereikbare stad
  • Wat gaat het kosten?
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat gaat het kosten?

Overzicht baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Begroting 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Bereikbare stad

Baten

21 Verkeer en vervoer

18

18

18

18

22 Parkeren

6.510

6.510

6.510

6.510

23 Recreatieve havens

162

162

162

162

25 Openbaar vervoer

36

-

-

-

Baten

6.725

6.689

6.689

6.689

Lasten

21 Verkeer en vervoer

1.600

1.798

1.984

1.950

22 Parkeren

6.082

5.437

5.452

5.467

23 Recreatieve havens

271

271

271

271

25 Openbaar vervoer

4.624

4.566

4.544

4.523

Lasten

12.577

12.073

12.251

12.211

Saldo Bereikbare stad

-5.852

-5.384

-5.562

-5.522

Overzicht mutaties

(bedragen × € 1.000)

Begroting
2024

Raming
2025

Raming
2026

Raming
2027

Bereikbare stad

Reeds besloten:

Stand Programmabegroting 2023-2026

-6.108

-6.230

-6.497

-5.825

Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2023

ARB 2 - 2022

707

697

743

ARB 3 - 2022

62

62

62

62

Kadernota 2023

254

254

254

254

Nog te besluiten voorstellen:

Scankoffer parkeren (Kadernota 2023)

-22

-22

-22

-22

Adaptieve mobiliteitsagenda - exploitatie, fietsparkeerstrategie (Kadernota 2023)

-660

Nominale ontwikkeling

-60

-60

-60

-60

Herijking investeringsplanning

-25

-85

-42

69

Totaal - Bereikbare stad

-5.852

-5.384

-5.562

-5.522

Toelichting op de mutaties

Scankoffer parkeren (-/- € 22.000)

In de Kadernota 2023 is het investeringsvoorstel voor de scankoffer opgenomen. Hiervoor zijn nu de kapitaallasten geraamd. Met ParkerenDelft is afgesproken dat zij zelf de aanschaf verzorgen van de scanunit. De vergoeding van de dienstverleningsovereenkomst zal worden aangepast met dit bedrag.

Adaptieve mobiliteitsagenda (-/- € 660.000)

De actualisatie van de adaptieve mobiliteitsagenda vraagt extra middelen voor het fietsparkeren in de binnenstad. Voor 2024 wordt € 660.000 voorzien. Dit budget is om acties uit de fietsparkeerstrategie direct op te pakken en betreft een voorbereidingskrediet voor de nog uit te werken middellange en lange termijn maatregelen.

Nominale ontwikkeling -/- € 60.000)

De nominale ontwikkeling is toegelicht in het hoofdstuk Financiële positie (bij het onderdeel Begrotingssaldo).

Herijken investeringsplanning -/- € 25.000)

Dit betreft het effect van de actualisering van het investeringsprogramma op de kapitaallasten. Het actuele investeringsprogramma staat hieronder (Overzicht Investeringen).

Overzicht investeringen

Investeringen

(bedragen × € 1.000)

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2022

Fasering

Bereikbare stad

2023

2024

2025

2026

2027

Adaptieve mobiliteitsagenda (2022-2025)

18.115

561

3.024

5.911

8.619

Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdrage van derden (2022-2025)

-6.792

-312

-1.538

-4.942

Adaptieve mobiliteitsagenda (2026-2030)

3.750

2.585

1.165

Mobiliteitsprogramma 2020-2021

3.643

2.102

500

1.041

Mobiliteitsprogramma 2020-2021 - bijdragen van derden

-1.725

-76

-700

-949

Binnenstad fysiek t.l.v. reserve

500

456

44

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan

165

165

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan - bijdrage van derden

-83

-83

Havendienst - electra en water aansluiting

280

187

93

Julianalaan Midden

770

645

125

Julianalaan Midden - bijdrage van derden

-530

-106

-424

Microbereikbaarheid

129

67

62

Reinier de Graafweg

9.228

9.564

-336

Reinier de Graafweg - bijdrage van derden

-3.571

-1.782

-1.789

Spoorzone (inrichting openbare ruimte)

66.738

66.669

69

Vervanging parkeerautomaten

750

150

150

150

150

150

Totaal

91.367

78.287

506

4.615

3.909

2.735

1.315

Toelichting op de investeringen

Adaptieve mobiliteitsagenda (2022-2025) (€ 5,91 miljoen)

Op 28 januari 2021 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 (MPD) vastgesteld. De door het college vastgestelde uitvoeringsagenda van het MPD wordt iedere twee jaar geactualiseerd en staat bekend als de Adaptieve Mobiliteitsagenda (AMA). In de AMA staan concrete projecten opgenomen die we de komende periode gaan doen en die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het MPD. De projectenlijst is tot stand gekomen door een afweging te maken tussen de mate waarin projecten bijdragen aan de doelstellingen, de mee-koppelkansen (werk met werk) en de mogelijkheid om subsidie te krijgen. De uitvoeringsagenda is adaptief; de projectenlijst wordt aangepast bij wijzigingen in bijvoorbeeld de planning of de kosten van projecten. Onder het kopje “Wat gaan we ervoor doen?” is de opgave van 2024 jaar nader toegelicht.

Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdrage van derden (2022-2025) (-/- € 1,53 miljoen)

Een aantal mobiliteitsprojecten komt in aanmerking voor subsidie van de MRDH. Voor reguliere projecten bedraagt de financiering maximaal 50% en voor de Metropolitane Fietsroutes is dit maximaal 70%. Daarnaast is in 2022 de Tweede Tranche van de Specifieke Uitkering Verkeersveiligheid open gesteld. Vanuit deze regeling draagt het Rijk 50% bij van de uitvoeringskosten en de MRDH vult deze bijdrage aan naar 90%.

Mobiliteitsprogramma 2020-2021 (€ 1 miljoen en -/- € 0,95 miljoen)

In 2024 zullen de nog lopende projecten van deze investering worden afgerond, het gaat hierbij om onder andere: Rotonde Schoemakersplantage, Herinrichting Michiel de Ruyterweg en een aantal wijzigingen van de weginrichting, bijvoorbeeld fietsstraten in samenhang met rioleringswerkzaamheden.

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan (€ 165.000 en -/- € 83.000)

De verplaatsing van de tramhalte is gekoppeld aan de aanpassingen van tramlijn 1. De MRDH is hier leidend. Het bedrag wordt opgenomen in de begroting voor 2025, zodat deze beschikbaar is op het moment dat de MRDH de verplaatsing van de halte in de planning op neemt. Als de verplaatsing in een later jaar wordt uitgevoerd, schuiven we de investering door naar het betreffende begrotingsjaar.

Vervanging parkeerautomaten (€ 150.000)

Het vervangingsbudget parkeerautomaten is een jaarlijks investeringsbudget voor de vervanging en vernieuwing van parkeerautomaten, vanwege einde levensduur en als gevolg van uitbreiding betaald parkerenareaal.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media