Gemeente Delft | Programma-begroting 2023-2026
  • Menu
  • Zoeken
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2023
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2023 & meerjarenbeeld 2024-2026
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Gebiedsgerichte programma's
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Toekomstig Delft
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Aangenomen moties en amendementen
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Bereikbare stad
  • Wat gaat het kosten?
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat gaat het kosten?

Overzicht baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Begroting 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Bereikbare stad

Baten

21 Verkeer en vervoer

17

17

17

17

22 Parkeren

5.524

5.524

5.524

5.524

23 Recreatieve havens

156

156

156

156

Baten

5.698

5.698

5.698

5.698

Lasten

21 Verkeer en vervoer

1.373

1.609

1.763

2.062

22 Parkeren

4.714

4.616

4.632

4.647

23 Recreatieve havens

61

61

61

61

25 Openbaar vervoer

5.566

5.519

5.472

5.425

Lasten

11.714

11.805

11.928

12.195

Saldo Bereikbare stad

-6.017

-6.108

-6.230

-6.497

Overzicht mutaties

(bedragen × € 1.000)

Begroting
2023

Raming
2024

Raming
2025

Raming
2026

Bereikbare stad

Reeds besloten:

Stand Programmabegroting 2022-2025

-6.183

-6.450

-6.539

-6.599

Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2022

ARB 2 - 2021

40

40

40

40

ARB 1 - 2022

-602

-602

-602

-602

Kaderbrief 2022

-200

-200

-200

-200

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling

-102

-102

-102

-103

Realistisch ramen - Parkeren

760

760

760

760

Herijking investeringsplanning

263

435

402

196

Actualisatie kostenverdeling

2

2

2

2

Actualisatie reiniging

5

9

9

9

Totaal - Bereikbare stad

-6.017

-6.108

-6.230

-6.497

Toelichting op de mutaties

Realistisch ramen - Parkeren

De ramingen voor parkeren zijn bijgesteld in deze begroting. De uitkomsten van voorgaande jaren en de ontwikkeling van de baten van 2022 zijn beoordeeld. Het gevolg is dat de ramingen kunnen worden bijgesteld (+/+ € 630.000 realistisch ramen). Naast deze aanpassing houden we ook rekening met een gebiedsuitbreiding van Nieuw Delft (+/+ € 130.000).

Overzicht investeringen

Investeringen

(bedragen × € 1.000)

Toegekend bedrag

Geplande realisatie t/m 2021

Fasering

Bereikbare stad

2022

2023

2024

2025

2026

LVVP / SA regulier 2017-2025

500

187

483

LVVP / SA cofin. 2017-2025

-150

-142

-150

Microbereikbaarheid

129

67

62

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan

165

26

139

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan - cofinanciering

-82

-82

Reinier de Graafweg

9.228

9.348

554

Reinier de Graafweg - cofinanciering

-3.571

-1.531

-1.635

Spoorzone (inrichting openbare ruimte)

66.738

66.513

225

Oost-West as Poptahof

140

68

30

Oost-West as Poptahof - cofinanciering

-132

-132

Julianalaan Midden

770

570

200

Julianalaan Midden - cofinanciering

-530

-63

-467

Havendienst - electra en water aansluiting

150

116

34

Binnenstad fysiek t.l.v. reserve

500

239

261

Vervanging parkeerautomaten

750

150

150

150

150

150

Mobiliteitsprogramma 2020-2021

3.643

1.287

843

1.513

Mobiliteitsprogramma 2020-2021 - cofinanciering

-1.725

-113

-682

-930

Adaptieve mobiliteitsagenda (2022-2025)

28.110

672

2.255

3.438

7.162

14.583

Adaptieve mobiliteitsagenda - cofinanciering (2022-2025)

-17.053

-793

-1.193

-2.267

-12.800

Adaptieve mobiliteitsagenda (2026-2030)

2.250

2.250

Totaal

89.830

75.240

1.619

1.912

2.896

5.045

4.183

Toelichting op de investeringen

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan

De verplaatsing van de tramhalte is verbonden aan de aanpassingen van tramlijn 1. De MRDH is hier leidend in. Het definitief ontwerp is gereed in 2023, de uitvoering vindt plaats in 2024. De subsidie wordt in 2023 aangevraagd.

Vervanging parkeerautomaten

Vervanging en vernieuwing van parkeerautomaten, vanwege einde levensduur en als gevolg van uitbreiding betaald parkerenareaal.

Mobiliteitsprogramma 2020-2021

Projecten staan beschreven bij 'Wat gaan we ervoor doen?'.

Adaptieve mobiliteitsagenda (2022-2025)

Projecten staan beschreven bij 'Wat gaan we ervoor doen?'.

Cofinanciering Mobiliteitsprogramma en Adaptieve mobiliteitsagenda

Een aantal projecten dat voortvloeit uit het Mobiliteitsprogramma en de Adaptieve mobiliteitsagenda komt in aanmerking voor subsidie van de MRDH. Voor reguliere projecten bedraagt de cofinanciering maximaal 50% en voor de Metropolitane Fietsroutes is dit maximaal 70%. Daarnaast is in 2022 de Tweede Tranche van de Specifieke Uitkering Verkeersveiligheid open gesteld. Vanuit deze regeling draagt het Rijk 50% bij van de uitvoeringskosten en de MRDH vult deze bijdrage aan naar 90%.

Een andere vorm van cofinanciering wordt gevormd door de versnellingsgelden en de regiodeal die beide in voorbereiding zijn. Voor een toelichting op deze cofinanciering wordt verwezen naar de paragraaf Gebiedsgerichte programma's.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media