Wat gaan we ervoor doen?
Adaptieve mobiliteitsagenda
De Adaptieve Mobiliteitsagenda (AMA) is het uitvoeringsprogramma voor het Mobiliteitsprogramma Delft (MPD). In de AMA staan projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het MPD. De projectenlijst is tot stand gekomen door een afweging te maken tussen de mate waarin projecten bijdragen aan de doelstellingen, de mee-koppelkansen (werk met werk) en de mogelijkheid om subsidie te krijgen. Het beschikbare budget is richtinggevend.
De uitvoeringsagenda is adaptief; de projectenlijst wordt aangepast bij wijzigingen in bijvoorbeeld de planning of de kosten van projecten. Hiermee zijn we in staat om de dynamiek van de stad te volgen en projecten te realiseren die maximaal bijdragen aan onze doelstellingen.
Voetganger op één
De voetganger staat in ons mobiliteitssysteem op de eerste plaats. De kwaliteit van het voetgangersnetwerk heeft een verbeterslag nodig om het lopen aantrekkelijker en veiliger te maken. We werken beleid uit om de voetganger een sterkere positie te geven. Dat doen we in de binnenstad, maar we werken ook aan versterking van routes voor de voetganger tussen station Delft Campus en Innovatiedistrict Delft en de routes in Delft-West. De voetganger op één draagt zo bij aan de drie belangrijke opgaven Energietransitie, Delft-West en Innovatiedistrict Delft.
Ruimte in de binnenstad
We breiden het autoluwplus-gebied uit in het zuidwestelijk deel van de binnenstad. De voetganger krijgt hier maximaal de ruimte en de openbare ruimte krijgt een kwaliteitsimpuls. We halen parkeerplaatsen in dit gebied weg en laten minder vrachtverkeer toe. In overleg met de bewoners en andere belanghebbenden richten we de vrijkomende ruimte in voor onder andere vergroening, verblijven en verbetering van het fietsparkeren.
Fietsparkeren
Voor verplaatsingen binnen Delft is fietsen een belangrijke vervoerswijze. We continueren onze inspanningen om ons fietsnetwerk uit te breiden en te verbeteren ten gunste van verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling. Het succes van de fiets brengt met zich mee dat er meer aandacht moet komen voor de gestalde fiets. Om de groei van het aantal gestalde fietsen in goede banen te leiden, is het Handelingsperspectief Fietsparkeren opgesteld. De fietsparkeeropgave is hierin inzichtelijk gemaakt met de benodigde stappen, investeringsopgave en beheeropgave.
Het Handelingsperspectief Fietsparkeren kent een aanpak voor de korte en de lange termijn. Een deel van de maatregelen voor de korte termijn werken we in 2024 uit en loopt parallel aan Ruimte in de Binnenstad. Voor de langere termijnstrategie voeren we in 2024 een globale verkenning uit naar de mogelijkheid voor een grootschalige inpandige stallingsruimte.
Met NS en ProRail werken we aan veilige en toekomstbestendige stallingen die efficiënt benut worden. Daarbij kijken we ook naar het samenspel tussen stallingsbehoefte en aanbod deelmobiliteit (en deelmobiliteitshubs).
Duurzame Mobiliteit
We geven prioriteit aan schone en actieve vormen van verplaatsen. We doen dit in samenhang met het Schone Lucht Akkoord en het Programma Duurzame Mobiliteit van de MRDH (bestuurlijk accent: duurzame stad).
Deelmobiliteit
Deelmobiliteit draagt bij aan het verduurzamen van de stad. Deelvoertuigen worden efficiënter gebruikt en door het delen van vervoermiddelen is minder parkeer- en stallingsruimte nodig.
Voor deeltweewielers hebben we sinds 2022 een vergunningstelsel. Voor deelauto’s constateren we dat het huidige beleid niet meer aansluit bij de doelstellingen van het MPD. We actualiseren het beleid voor deelauto's om meer sturing te kunnen geven aan het aanbod. Daarbij maken we gebruik van de kennis die we op doen bij de mobiliteitshub in Nieuw Delft en zoeken we verbinding tussen de bestaande stad en gebiedsontwikkelingen.
Deelmobiliteit kan een belangrijke rol vervullen voor regionale verplaatsingen. Met gemeenten in de regio Haaglanden onderzoeken we afstemming van beleid om de potentie van deelmobiliteit voor regionale verplaatsingen optimaal te benutten.
Elektrisch rijden en laadinfrastructuur
Wij stimuleren de overgang naar elektrisch rijden met als doel om schonere en stillere mobiliteit te faciliteren. Om in de toenemende laadvraag te kunnen voorzien en richting te geven aan deze transitie ontwikkelen we in 2024 een strategie elektrische laadinfrastructuur voor het tijdig realiseren van passende laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Duurzaam zoneren
Op 1 januari 2025 voeren we een nul-emmissiezone in voor binnenstadlogistiek. In 2024 treffen we de voorbereidingen, waaronder de juridische borging, de handhaving en de communicatie naar de belanghebbenden. Naast schonere voertuigen zetten we met flankerend beleid in op minder voertuigbewegingen.
Openbaar vervoer (OV)
De coronacrisis heeft een flinke impact op het OV: er is nog geen herstel naar het oorspronkelijke aantal reizigers en het OV heeft daarnaast te kampen met personeelstekorten en hoge energielasten. Voor de korte termijn zet de MRDH vooral in op het behoud van het OV-systeem. Voor de langere termijn willen we samen met de MRDH en de concessiehouders kijken naar het versterken van het OV-systeem en de daaraan gerelateerde investeringen.
In dat licht ontwikkelen we in 2024 een netwerkvisie voor het openbaar vervoer in Delft. Het openbaar vervoer moet een inclusief systeem zijn met aandacht voor de behoefte aan mobiliteit voor alle doelgroepen. Daarnaast geven we prioriteit aan de visie van de bereikbaarheid van het OV voor gebiedsontwikkelingen (zoals Nieuwe Haven en Schieoevers) en de opgaven Delft-West en het Innovatiedistrict.
Naast deze lokale visie op het OV-netwerk in Delft, werken we met de MRDH, HTM en betrokken gemeenten aan een lijnennetstudie voor het OV-netwerk in de Haagse regio. De ontwikkelingen in de Binckhorst in relatie tot tramlijn 1 vormt de aanleiding voor deze studie. De MRDH is opdrachtgever voor deze studie. Daarnaast heeft de MRDH aangegeven dat de aanleg van tramlijn 19 op de campus vertraging op loopt. De MRDH zorgt dat de TU Campus bereikbaar blijft met het openbaar vervoer. Verder voeren we gesprekken met de MRDH en de TU over de huidige en toekomstige bereikbaarheid van de TU Campus met het openbaar vervoer.
Voor de verstedelijkingsopgave is een schaalsprong van het aantal treinen op de “Oude Lijn” tussen Leiden en Dordrecht noodzakelijk. Met Rijk en regio verkennen we de mogelijkheden en maatregelen om deze schaalsprong te kunnen realiseren (verkenning gereed eind 2025).
Parkeren
Het parkeren van auto’s neemt veel schaarse ruimte in beslag. Dat heeft invloed op de leefbaarheid. Daarom zijn keuzes nodig in hoeveel ruimte de geparkeerde auto krijgt. In 2020 is met de ‘parkeertransitie’ een stevige basis gelegd voor het parkeerbeleid voor met name de binnenstad. De uitvoering loopt door in 2024 met het beter benutten van de parkeergarages en het verwijderen van parkeerplaatsen in het autoluwplus gebied.
In dezelfde lijn als de parkeertransitie voor de binnenstad kijken we ook naar de parkeerruimte in Delft-West. We sluiten aan bij de gevel-tot-gevelbenadering en de mogelijkheden die dit geeft voor het verminderen van het aantal parkeerplaatsen en vergroenen van de openbare ruimte. Zo leveren we een bijdrage aan de energietransitie en de leefbaarheid in Delft-West.
Verkeersveiligheid
Vanuit het MPD zetten we in op projecten die bijdragen aan verbetering van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid. Vooral voetgangers en fietsers profiteren hiervan. In 2024 werken we onder andere aan een pilot veilige schoolomgeving bij vijf scholen. Hiermee geven we invulling aan de motie 4.1.29 – Veilig op de fiets.
Recreatieve havens
De passantenhaven is voor varende bezoekers de hoofdentree van Delft. De haven is goed toegerust dankzij nieuwe voorzieningen. We voeren als vanouds de beheersmatige- en exploitatietaken uit rondom de haven en de overige vaarwateren vanuit zowel gastheerschap als ook handhaving.