Gemeente Delft | Programma-begroting 2023-2026
  • Menu
  • Zoeken
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2023
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2023 & meerjarenbeeld 2024-2026
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Gebiedsgerichte programma's
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Toekomstig Delft
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Aangenomen moties en amendementen
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Schone en veilige stad
  • Wat gaat het kosten?
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat gaat het kosten?

Overzicht baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Begroting 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Schone en veilige stad

Baten

12 Openbare orde en veiligheid

68

68

68

68

21 Verkeer en vervoer

500

500

500

500

57 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

36

36

36

36

63 Inkomensregelingen

30

30

30

30

72 Riolering

14.253

14.392

14.573

14.790

73 Afval

17.735

17.735

17.735

17.735

75 Begraafplaatsen en crematoria

111

111

111

111

Baten

32.732

32.871

33.052

33.269

Lasten

11 Crisisbeheersing en brandweer

8.320

8.320

8.320

8.320

12 Openbare orde en veiligheid

6.131

5.989

5.993

5.998

21 Verkeer en vervoer

12.926

13.784

14.674

15.826

57 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

5.846

5.657

5.829

5.908

63 Inkomensregelingen

1.715

1.715

1.715

1.715

72 Riolering

11.574

11.715

11.944

12.271

73 Afval

13.964

13.981

13.986

13.986

74 Milieubeheer

33

33

33

33

75 Begraafplaatsen en crematoria

118

106

106

106

Lasten

60.627

61.300

62.600

64.163

Saldo Schone en veilige stad

-27.895

-28.429

-29.548

-30.893

Onderstaande tabel laat voor 2023 de onderverdeling van de gesloten circuits Reiniging en Riolering zien.

De baten en lasten zijn de tabel niet in evenwicht. Dit komt doordat de toegerekende kosten voor overhead, btw en perceptiekosten niet op dit taakveld zijn geraamd. In de paragraaf Lokale heffingen lichten we dit nader toe.

(bedragen × € 1.000)

Baten / ontrekkingen

Lasten / stortingen

Saldo

Afvalinzameling en verwerking

63 Inkomensregelingen

-

1.422

-1.422

73 Afval

17.735

13.964

3.771

Riolering

63 Inkomensregelingen

-

257

-257

72 Riolering

14.253

11.574

2.679

Overzicht mutaties

(bedragen × € 1.000)

Begroting
2023

Raming
2024

Raming
2025

Raming
2026

Schone en veilige stad

Reeds besloten:

Stand Programmabegroting 2022-2025

-26.381

-26.820

-27.238

-27.515

Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2022

ARB 2 - 2021

-41

-44

-39

-40

ARB 3 - 2021

18

18

ARB 1 - 2022

-405

-405

-405

-405

Kaderbrief 2022

-459

-459

-459

-459

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling

-268

-268

-268

-268

Meicirculaire 2022

-48

-48

-48

-48

Areaaluitbreiding

-244

-476

-749

-1.394

Actualisatie kostenverdeling

196

111

111

111

Bestaand beleid - Realistisch ramen

-59

-59

-59

-59

Actualisatie riolering en reiniging

136

133

133

131

Openbare verlichting - vervanging kabels en armaturen

-56

-112

-168

Herijking investeringsplanning

400

414

55

-309

Ondermijning

-590

-470

-470

-470

Coalitieakkoord

-150

Totaal - Schone en veilige stad

-27.895

-28.429

-29.548

-30.893

Toelichting op de mutaties

Areaaluitbreiding

Voor de areaaluitbreiding houden we in deze begroting rekening met:

  • Groei van de stad
    Door binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen neemt het te onderhouden areaal toe. Tot nu toe is rekening gehouden met extra kosten voor Nieuw Delft, de Schoemaker Plantage, de Gelatinebrug en Station Campus. In deze begroting is het financieel kader dat voor areaaluitbreiding is opgenomen in de Kaderbrief 2022 verder geconcretiseerd en zijn middelen opgenomen voor de openbare ruimte, toezicht & handhaving en interne dienstverlening (inclusief KCC) (in totaal € 21.000). In de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen is het complete overzicht van de middelen voor areaaluitbreiding opgenomen.
    De kosten van toezicht & handhaving stijgen als gevolg van een toename van het aantal inwoners en bedrijven. De druk op de openbare ruimte zal toenemen, wat een geleidelijke toename van de noodzakelijke handhavingscapaciteit met zich meebrengt. Voor 2023 betreft dit een formatie-uitbreiding van 1,13 fte.
  • Arboretum / Heempark / Hertenkamp
    Tijdens de bezuinigingen in de periode 2010-2014 is ervoor gekozen het volledige beheer en onderhoud van zowel het hertenverblijf in het Hertenkamp als de onderhoudswerkzaamheden van het Arboretum/Heemtuin zonder overdracht van budget onder te brengen bij derden. Zo werd het hertenverblijf ondergebracht bij BuytenDelft en de werkzaamheden in het Arboretum/Heempark onder aansturing vanuit de Papaver, verricht door derden. Inmiddels heeft BuytenDelft aangegeven het beheer en onderhoud van het hertenverblijf per direct terug te moeten geven. Bij het Arboretum / Heempark stuurt de gemeente de vrijwilligers aan, als gevolg van de verzelfstandiging van de Papaver. Op dit moment is een te laag (afnemend) aantal vrijwilligers beschikbaar. Hierdoor zal veel van het werk worden uitgevoerd door onze aannemers van het integrale bestek. Om in de toekomst deze belangrijke groenelementen te kunnen behouden, is het noodzakelijk dat er budget beschikbaar is voor het beheer en onderhoud van deze gebieden ( € 195.000).
  • Beheerplan VRI (software)
    Als gevolg van de technologische ontwikkelingen zijn nieuwe verkeersregelinstallaties (vri) intelligente verkeersregelinstallaties. De jaarlijkse kosten van deze intelligente verkeersregelinstallaties zijn hoger dan traditionele verkeersregelinstallaties (€ 70.000).

Bestaand beleid - Realistisch ramen

In het kader van realistisch ramen zijn afgelopen jaarrekeningen geanalyseerd op structurele verschillen tussen raming en realisatie. Tevens is een aantal technische correcties verwerkt.

Actualisatie riolering en reiniging

De baten en lasten van de onderdelen riolering en reining zijn geacualiseerd. Hierbij is ook rekening gehouden met de mogelijkheid de kosten te dekken binnen de gesloten circuits. Een onderdeel van de opgenomen voor actualisatie is ook het onderstaande aspect (kostentoerekening Uitvoering en tractie).

Kostentoerekening Uitvoering en tractie

In de gesloten circuits Afval en Riolering is een aantal indirecte kosten opgenomen voor werkzaamheden van afdelingen en materieel. In de praktijk blijkt dat deze afdelingen geen werkzaamheden verrichten voor de betreffende gesloten circuits, het materieel wordt ingezet binnen andere assets. De mutaties zijn als volgt: voor Groen € 165.000 en Verkeer en vervoer € 179.000. Hierdoor moet de kostentoerekening van de afdelingen en voor het materieel worden aangepast. Deze administratief-technische aanpassing zorgt voor een verschuiving van de kosten van de gesloten circuits naar het algemene deel van de gemeentelijke begroting. In de actuele kosten van de gesloten circuits zijn deze wijzigingen doorgevoerd.

Openbare verlichting - vervanging kabels en armaturen

In het huidige beheerplan Openbare verlichting was geen budget opgenomen voor de vervanging van de kabelinfrastructuur. Als gevolg van toegenomen werkzaamheden in de ondergrond is het alsnog wenselijk hiervoor € 600.000 (structurele investering) beschikbaar te stellen. Daarnaast is het, als gevolg van Europese regelgeving, niet meer mogelijk een bepaald type lamp aan te schaffen vanaf 2024. Als gevolg hiervan moeten zowel de lamp als het armatuur vervangen worden. Dit vergt voor de jaren 2024 tot en met 2026 € 5.500.000 voor de vervanging van armaturen (dit betreft investeringsbudget).

Ondermijning

De Raad heeft met de unaniem aangenomen motie Ondermijn de onderwereld een duidelijk signaal gegeven over de urgentie en het belang dat zij hecht aan de bestrijding van ondermijning. Het college onderschrijft het grote belang hiervan en heeft vanaf 2023 € 470.000 (structureel) (en eenmalig €120.000 in 2023) opgenomen in de begroting. Deze middelen zullen worden besteed aan de doorontwikkeling van het instrumentarium voor verbetering van de informatiepositie (VIK), uitbreiding van de analysecapaciteit, intensivering van de toetsing van vergunningaanvragen, uitbreiding van de juridische capaciteit, extra inzetten van het Bibob instrument, vergroten van de toezichtcapaciteit en inzetten op het vergroten van de weerbaarheid (trainingen). Bij het vaststellen van het Veiligheidsplan 2023-2026 ontvangt de raad informatie over de precieze invulling van deze reservering.

Coalitieakkoord

Aandachtspunten in 2023, die vanuit de reguliere begroting kunnen worden gefinancierd, zijn bewustwording over de risico’s van digitale veiligheid, aandacht en analyse voor safe streets en het zijn van een regenboogstad. De extra financiële middelen zetten we in op ondermijning en dan met name versterking van de weerbaarheid door de extra inzet van een vergunningsverlener voor bijzondere wetten (kwetsbaarheid verkleinen en toepassen functiescheiding) (€ 80.000) en het versterken van de informatiepositie door financiering van aanvullende analyse capaciteit (van de informatie uit het VIK) (€ 20.000).

In het coalitieakkoord en het vijfpuntenplan is de wens opgenomen om de waterkwaliteit in de Grote Plas van de Delftse Hout te verbeteren. Hiervoor is een eenmalig bedrag opgenomen van € 50.000. In 2023 willen we maatregelen nemen om de waterkwaliteit te verbeteren. Op dit moment wordt gedacht aan de uitbreiding van de drijvende waterplanten en er wordt gedacht aan het toepassen van mosselen. Het uiteindelijke doel is de voedingsbodem voor de blauwalgen te verminderen en daarmee de waterkwaliteit te verbeteren.

Reserves

  • Gedurende de coronacrisis is een achterstand ontstaan in het realiseren van de investeringen. Het is wenselijk om deze achterstanden weg te werken. Daarom wordt via de Najaarsrapportage 2022 € 2,24 miljoen onttrokken uit de Algemene reserve zodat we extra personele capaciteit kunnen inzetten om de achterstanden weg te werken.
  • Voor de ontwikkeling van 15.000 woningen en 10.000 banen in de stad moeten aanpassingen gedaan worden aan onder andere de openbare ruimte. Om de kosten hiervan te verhalen is de Nota Kostenverhaal vastgesteld. De kosten van de aanpassing van het riool worden vanuit de reserve Nota Kostenverhaal voorgefinancierd. In 2023 treffen we voorbereidingen om de capaciteit van gemaal Zuidplantsoen te vergroten en ook de capaciteit van het collecteurriool te vergroten.

Overzicht investeringen

Investeringen

(bedragen × € 1.000)

Toegekend bedrag

Geplande realisatie t/m 2021

Fasering

Schone en veilige stad

2022

2023

2024

2025

2026

Beheerplan civiele constructies- jaarschijf 2022

5.927

5.927

Beheerplan civiele constructies - jaarschijf 2023-2026

11.049

4.508

5.641

450

450

Bruggen Schie

2.700

900

900

900

Beheerplan Wegen, jaarschijf 2022-2025

2.151

2.151

Beheerplan Wegen, jaarschijf 2023-2026

10.000

2.500

2.500

2.500

2.500

Noordeindseweg (BHP Wegen)

500

122

378

Dijkhoornseweg

800

53

747

Kanaalweg (BHP Wegen)

600

54

200

346

Beheerplan groen en water - jaarschijf 2022

223

223

Beheerplan groen en water - jaarschijf 2023-2026

1.412

203

203

503

503

Beheerplan groen en water t.l.v. reserve - jaarschijf 2020-2022

900

600

300

Beheerplan groen en water t.l.v. reserve - jaarschijf 2023-2024

600

300

300

Vernieuwen riolen (GRP)

37.500

8.300

7.300

7.300

7.300

7.300

Voorziening vernieuwen riolen (GRP)

-37.500

-8.300

-7.300

-7.300

-7.300

-7.300

Beheerplan openbare verlichting - jaarschijf 2022

294

294

Beheerplan openbare verlichting - jaarschijf 2023-2026

1.588

294

294

500

500

Beheerplan openbare verlichting t.l.v. reserve - jaarschijf 2020-2022

618

293

325

Beheerplan openbare verlichting t.l.v. reserve - jaarschijf 2023-2024

412

206

206

Openbare verlichting - nieuwe armaturen en lampen

4.400

1.100

1.100

1.100

1.100

Openbare verlichting - nieuwe kabels

2.400

600

600

600

600

Uitplaatsing Stedin 2020-2024 t.l.v. reserve

830

274

224

166

166

Speelplekken - jaarschijf 2022

350

350

Speelplekken - jaarschijf 2023 - 2026

1.400

350

350

350

350

Verkeersvoorzieningen - jaarschijf 2022

300

300

Verkeersvoorzieningen - jaarschijf 2023-2026

1.200

300

300

300

300

Waterberging (tussen 2,5 en 5 miljoen euro)

1.000

120

380

250

250

Waterberging (tussen 2,5 en 5 miljoen euro) - agenda

1.500

500

500

500

Stadsvernieuwing - jaarschijf 2022

230

230

Stadsvernieuwing - jaarschijf 2023-2026

920

230

230

230

230

Steunpunt Delfgauw

1.200

914

286

Bomenwijk (Vestia)

2.000

629

1.371

Tractie - jaarschijf 2022

531

531

Tractie - jaarschijf 2023-2026

665

150

115

200

200

Openbare ruimte bovenplanse voorzieningen t.l.v. reserve

4.100

1.000

1.000

1.000

1.100

Schieoevers bovenwijkse voorzieningen t.l.v. reserve

2.100

500

500

500

Voorzieningen - Schieoevers

3.400

500

500

Poptahof

2.590

74

150

2.366

Foreestplein t.l.v. reserve

320

289

31

Projecten Tramlijn 19

35.141

30.370

617

Bijdrage projecten Tramlijn 19

-3.422

-3.423

Verplaatsen loswal en Gelatinebrug

13.376

844

741

4.484

3.956

3.352

Verplaatsen loswal en Gelatinebrug cofinanciering

-4.280

-4.280

Rioolinvesteringen kostenverhaal

7.550

2.500

1.425

3.500

2.525

Totaal

119.575

31.213

18.509

22.678

23.358

10.730

8.333

Toelichting op de investeringen

De investeringen zijn gebaseerd op de vigerende beheerplannen en het vGRP. Zie hiervoor ook de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen. Uitdaging bij de besteding van de investeringsgelden is onder andere de capaciteit. Het betreft hier zowel de arbeidsmarkt (juiste mensen op de juiste plek), als de beschikbare capaciteit op de markt (om projecten voor te bereiden en uit te voeren).

Beheerplannen openbare ruimte en het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP)

In de afgelopen jaren zijn verschillende beheerplannen geactualiseerd. Voor de vervanging van de openbare ruimte zijn investeringen nodig conform de vastgestelde beheerplannen. In de bovenstaande tabel is de verdeling van de verschillende investeringen weergegeven.

Geïntegreerd project Voorhof en Buitenhof

De komende jaren worden tientallen miljoenen vanuit de Beheerplannen, het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan, de 'gevel tot gevel'-gelden geïnvesteerd in Buitenhof en Voorhof. Gelet op de omvang van de projecten en het belang is het wenselijk om deze twee geïntegreerde projecten als separate investeringen in de begroting op te nemen.

Waterberging en stedelijke vernieuwing

Het investeringsbudget waterberging zetten we in voor de creatie van waterberging in de openbare ruimte, waar mogelijk in combinatie met reguliere onderhoudswerkzaamheden of vervanging. Op die manier wordt synergievoordeel behaald. Met het budget Stedelijke vernieuwing is het mogelijk om binnen projecten specifieke aanpassingen te doen, onder andere op basis van wensen van bewoners.

Uitplaatsing Stedin

Dit betreft de beëindiging van het medegebruik van de distributiestations voor aansteekpunten van openbare verlichting. Het budget voor de uitplaatsing Stedin is bestemd voor het verplaatsen van de aansteekpunten uit de stations van Stedin.

Tractie

Het betreft hier de beschikbare investeringsbudgetten voor de vervanging van de tractiemiddelen en de strooimiddelen. Als gevolg van de organisatieontwikkelingen is in onderzoek wat de mobiliteitsbehoefte is van de organisatie en op welke manier de tractiemiddelen hiervoor ingezet kunnen worden.

Tramlijn 19

Onderdeel van het project Tramlijn 19 is de Sint Sebastiaansbrug. De brug is in 2020 opgeleverd en in gebruik genomen. Het project is daarmee afgerond. De aanleg van de tramlijn heeft vertraging opgelopen en staat nu gepland voor eind 2023.

Openbare ruimte bovenplanse voorzieningen

Voor de gebiedsontwikkeling in de rest van de stad (bijvoorbeeld De Staal en Schoemaker Plantage) dekken we de kosten van aanpassingen aan bovenwijkse voorzieningen uit het investeringsbudget Openbare ruimte bovenwijkse voorzieningen.

Schieoevers bovenwijkse voorzieningen

Voor de beoogde ontwikkeling en transformatie van Schieoevers investeren we in bovenwijkse voorzieningen. Het betreft dan voornamelijk aansluitingen (onder meer langzaam verkeer en groen). Deze investeringen bekostigen we gedeeltelijk met cofinanciering en bijdragen van ontwikkelaars. In de Programmabegroting 2020-2023 is een eerste investeringsbudget opgenomen van € 2,1 miljoen in 2020 en € 3,4 miljoen in 2023. In 2021 heeft op basis van de actuele programmaplanning herfasering van deze investeringen plaatsvinden. Bovenwijkse voorzieningen als onderwijs en of andere maatschappelijke en culturele voorzieningen maken geen onderdeel uit van de businesscase.

Van Foreestplein
In de Kuyperwijk liggen kansen voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van voorzieningen, openbare ruimte en woningen. De ondernemers van het winkelcentrum werken samen aan verbetering van het winkelgebied aan de Van Foreestweg. De eerste fase is afgerond, in 2022 zijn we gestart met de oriëntatie op fase 2.

Verplaatsen loswal en realisatie Gelatinebrug
Vooruitlopend op de realisatie van de Gelatinebrug verplaatst de provincie Zuid-Holland de loswal. Na verplaatsing kan de Gelatinebrug gerealiseerd worden.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media