Wat willen we bereiken?
Algemeen
Maatschappelijke voorzieningen
We zetten in op een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen. De groei van het aantal inwoners in de stad zorgt voor een grotere vraag naar maatschappelijke voorzieningen op zowel buurt- als stedelijk niveau enerzijds en een intensiever gebruik van de bestaande voorzieningen anderzijds. Het voorzieningenniveau laten we meebewegen met de veranderende vraag.
De gemeente heeft de wettelijke taak voor realisatie en instandhouding van voorzieningen voor onderwijshuisvesting. Aan deze wettelijke zorgplicht geven we invulling met de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Delft 2021 (regelgeving) en integrale huisvestingsplannen (beleid). Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) brengt de huisvestingsbehoefte voor de komende zestien jaar in beeld, verdeeld in perioden van steeds vier jaar. Het IHP is de basis voor beleidsmatige keuzes alsook concrete plannen voor verdere uitvoering in de periode 2020 tot en met 2035.
Daarnaast zijn ook de participatie van sportverenigingen in het beheer van de sportaccommodaties en de bijdragen van sportverenigingen aan het oplossen van maatschappelijke problemen uitgangspunten van het sportbeleid. Uitgangspunt voor de Delftse sportaccommodaties is dat deze toegankelijk, functioneel en veilig moeten zijn en daarmee voldoen aan de normering van de sportbonden. Wijkcentra dragen bij aan de ambitie voor gezondere, leefbare en sociale wijken, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zich ontplooien, en waar inwoners betrokken zijn bij de woon- en leefomgeving.
Onderwijs
Goed onderwijs draagt bij aan een goede start in het leven. Wij zetten ons in om elk kind naar de school te laten gaan die het beste bij hem of haar past. Thuiszitten is nooit een acceptabel alternatief. We hebben daarom extra aandacht voor de kwetsbare leerlingen. Iedereen moet zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn op de Delftse scholen.
Cultuur
Het Cultuurkader beschrijft de gemeentelijke visie op cultuur voor de komende tien jaar. We zetten in op de volgende ambitie: cultuur in Delft is inclusief, past bij ons DNA en maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, te werken en bezoeken (bestuurlijk accent: economische kracht en bruisende stad). De uitvoeringsagenda voor het Cultuurkader 2021-2030 is gericht op de programmalijnen meedoen met cultuur, stedelijke aantrekkelijkheid en cultuur en innovatie.
Erfgoed
Erfgoed Delft (archief, archeologie, monumenten) werkt aan uitvoering van de vier programmalijnen uit de nota 'Erfgoed maakt Delft geliefd', voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast geven we uitvoering aan onze wettelijke taken, ondersteuning en kaderstelling rond erfgoedbeleid in relatie tot de gemeentelijke opgaves en projecten. In een dichtbevolkte omgeving die continu in ontwikkeling is, is erfgoed een bron van inspiratie die de stad leefbaar houdt.
De lijnen zijn:
programma 1: De Delftse collectie: basis op orde (zorgen voor wettelijke taken; behoud/conservering en beheer, en digitale registratie van collecties en data)
programma 2: Delfts erfgoed van en voor iedereen (zichtbaar maken van erfgoed voor een breed publiek, educatie, kennis ontsluiten voor hergebruik)
programma 3: Erfgoed als pijler bij gebiedsontwikkeling (culturele waardenkaarten, historisch DNA zichtbaar maken binnen een gebied, inspiratie bieden)
programma 4: Monumenten duurzaam ontwikkelen (kennis ontwikkelen en delen voor verduurzaming van monumenten).
Overzicht beleidsindicatoren
Samenleven, onderwijs en cultuur | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stand: | Streven: PB 2024 | Streven: PB 2025 | Streven: PB 2026 | Streven: 2030 | |
% Startkwalificatie | 91% | 92% | 92% | 93% | 95% |
% Voortijdig schoolverlaters | 2,5% | 2,35% | 2,28% | 2,28% | 1,5% |
VVE doelgroeppeuters | 73% | 74% | 74% | 75% | 80% |
% Goede ervaren gezondheid | 78% | 79% | 79% | 80% | 85% |
% Niet sporters | 42% | 41% | 41% | 40% | 35% |
Bruisene stad | ntb | ntb | ntb | ntb | ntb |
Cultuurwaardering | 6,9 | 7,1 | 7,2 | 7,3 | 8,0 |
Toelichting op de beleidsindicatoren
Startkwalificatie/voortijdig schoolverlaten
De aanpak Voortijdig School Verlaten (VSV) is een regionale aanpak met de RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie) regio Haaglanden. Onderwijs en gemeenten in deze regio zetten zich samen in om het percentage schoolverlaters omlaag te brengen en zoveel mogelijk jongeren met een startkwalificatie op zak het onderwijs uit te laten stromen. De genoemde cijfers zijn gebaseerd op regionale afspraken.
Voor wat betreft het streefcijfer startkwalificatie is de hoogst mogelijk ambitie geformuleerd. Er is helaas altijd een percentage jongeren voor wie dit door omstandigheden niet haalbaar is.
Cultuurwaardering
De cultuurwaardering wordt tweejaarlijks gemeten via een meting van het Delft Internet Panel (DIP). In de coronajaren is deze gezakt naar een 6,9. Het streven is om in 2023 weer de opgaande lijn te bereiken met een score van minimaal een 7 en richting 2030 uit te komen op een 8. De eerstvolgende DIP-meeting Cultuur is gepland voor oktober 2023.