Gemeente Delft | Programma-begroting 2024-2027
  • Menu
  • Zoeken
  • Samen werken aan Delft
  • Focus op drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en Energietransitie
Financiële positie
  • Begroting in één oogopslag
  • Inkomsten en uitgaven in 2024
  • Toelichting op financiële positie
Financiële begroting 2024 & meerjarenbeeld 2025-2027
  • Baten en lasten per programma
  • Investeringen
Beleidsbegroting
  • Duurzame stad
  • Bereikbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Gezonde en sociale stad
  • Samenleven, onderwijs en cultuur
  • Werk en inkomen
  • Economie en vastgoed
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Financiën
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Lokale heffingen
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Fonds Delft 2040
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Bedrijfsvoering
  • Financiering
Overzichten
  • Uitvoeringsinformatie
  • Reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten
Bijlagen
  • Beleidsindicatoren
  • Verplichte beleidsindicatoren BBV
  • Home
  • Beleidsbegroting
  • Gezonde en sociale stad
  • Wat gaat het kosten?
  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we ervoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

Wat gaat het kosten?

Overzicht baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Begroting 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Gezonde en sociale stad

Baten

66 Maatwerkvoorziening (WMO)

695

657

1.642

1.620

681a Beschermd wonen (WMO)

250

250

250

250

681b Maatschappelijke-en vrouw

54

54

54

54

Baten

999

961

1.946

1.924

Lasten

62 Toegang en Eerstelijnsvoorz

16.021

15.863

15.149

15.241

66 Maatwerkvoorziening (WMO)

4.847

4.929

4.928

4.922

71 Volksgezondheid

5.559

5.521

5.520

5.520

671a Huishoudelijke hulp (WMO)

10.804

11.237

11.237

11.237

671b Begeleiding (WMO)

15.247

14.823

14.830

14.832

671c Dagbesteding (WMO)

591

591

591

591

671d Overige maatwerkarrangeme

1.021

940

940

940

672a Jeugdhulp begeleiding

5.989

6.053

6.054

6.054

672b Jeugdhulp behandeling

3.185

3.221

3.221

3.221

672c Jeugdhulp dagbesteding

3.374

3.407

3.408

3.408

672d Jeugdhulp zonder verblijf

3.705

3.705

3.706

4.006

673a Pleegzorg

1.881

1.902

1.902

1.902

673b Gezinsgericht

576

583

583

583

673c Jeugdhulp met verblijf ov

3.367

3.405

3.405

3.405

674a JeugdbehandelingGGZ zonde

7.853

7.937

7.939

7.939

674b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ

2.359

2.378

2.379

2.379

674c Gesloten plaatsing

455

460

460

460

681a Beschermd wonen (WMO)

16.166

15.388

17.404

17.411

681b Maatschappelijke-en vrouw

10.758

11.527

9.222

9.260

682a Jeugdbescherming

1.861

1.879

1.626

1.626

682b Jeugdreclassering

182

184

184

184

Lasten

115.800

115.933

114.687

115.120

Saldo Gezonde en sociale stad

-114.801

-114.972

-112.741

-113.195

Overzicht mutaties

(bedragen × € 1.000)

Begroting
2024

Raming
2025

Raming
2026

Raming
2027

Gezonde en sociale stad

Reeds besloten:

Stand Programmabegroting 2023-2026

-104.800

-106.120

-105.857

-106.393

Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2023

ARB 2 - 2022

55

55

55

ARB 3 - 2022

-1.001

295

295

295

Septembercirculaire 2022

109

114

105

105

ARB 1 - 2023

50

50

Kadernota 2023

-1.176

24

-1.676

-1.676

Nog te besluiten voorstellen:

Regionaal programma ouderenzorg en TMW (Kadernota 2023)

-235

-235

-235

-235

Applicatie aanpak woonoverlast (Kadernota 2023)

-90

-30

-30

-30

Nominale ontwikkeling

-3.764

-4.054

-4.012

-3.854

Meicirculaire 2023

-1.583

-2.018

-783

-804

Langer en weer thuis (Delft West)

-430

-430

-430

-430

Bestedingen - reserve sociaal domein

-250

-450

Bestedingen - reserve DUVO

-250

-200

Bestedingen - reserve MO-BW

-1.100

-1.800

Delft Support - CPB

-336

-173

-173

-173

Totaal - Gezonde en sociale stad

-114.801

-114.972

-112.741

-113.195

Toelichting op de mutaties

Kadernota 2023

De mutatie Kadernota 2023 is bij de behandeling van de kadernota besloten (11e begrotingswijziging), maar wordt ter verduidelijking hier nogmaals voor de grootste posten toegelicht.

  • Groei Wmo en Jeugd (€ 925.000). De zorgvraag in het sociaal domein neemt toe en wordt complexer, onder andere als gevolg van de vergrijzing. We zien dat meer mensen een beroep moeten doen op de bijzondere bijstand voor budgethulp en sociaal medische indicaties, zoals tegemoetkoming kinderopvang. We houden rekening met een autonome groei van de kosten voor de Wmo en jeugdzorg. Vanwege alle onzekerheden is de groei vanaf 2026 als risico op genomen in de weerstandparagraaf.

  • Delft Support (€ 397.000). Voor de gevolgen van de hoge inflatie in 2022 hebben we eerder middelen gereserveerd. Die financiële ruimte is nodig voor de structurele nadelige effecten en overige onvermijdelijke meerkosten, zoals o.a. gestegen inhuurkosten bij DelftSupport. Waaronder hogere kosten voor het sociaal domein (bijzondere bijstand, Werkse! en Delft Support).

  • Beschermd wonen (-/- € 1 miljoen in 2024 en € 2 miljoen in 2025). We hebben incidenteel financiële ruimte voorzien bij beschermd wonen en deze middelen betrokken bij de dekking van de financiële vraagstukken bij de Kadernota 2023.

  • Daarnaast heeft er nog een actualisatie van de reserve Sociaal domein plaatsgevonden (€ 500.000 in 2024 en € 300.000 in 2025) en is de gemeentelijke cao aangepast (ongeveer € 165.000 structureel).

Regionaal Programma ouderenzorg en Transmuraal maatschappelijk werker (-/- € 235.000)

In het Regionaal programma ouderenzorg wordt een pilot Sociale benadering dementie (SBD) gestart en richt het multidisciplinair team ouderen (MTO) zich op thuiswonende ouderen. Dit gebeurt in samenwerking met Delft Support en Delft voor Elkaar. De transmuraal maatschappelijk werker (TMW) zorgt voor een goede aansluiting van het medisch domein (ziekenhuis) en het sociaal domein bij inwoners met complexe thuissituaties.

Applicatie aanpak woonoverlast (-/- € 90.000)

De ambitie is de woonoverlast terug te dringen en het recidivegehalte minimaal te laten dalen tot het landelijk gemiddelde. In de processen woonoverlast en nazorg ex-gedetineerden worden persoonsgegevens verwerkt op een manier die niet conform AVG-wetgeving is. Een DPIA (Data Protection Impact Assessment) op het proces nazorg ex-gedetineerden heeft geleid tot een negatief advies. Het ontbreken van een geschikte applicatie om de gegevens in te verwerken was daarin een belangrijk element. Sindsdien hebben nieuwe wettelijke afspraken ervoor gezorgd dat de hoeveelheid data die met ketenpartners uitgewisseld wordt nog groter is dan voorheen waarmee ook de noodzaak dat zorgvuldig te doen nog urgenter is geworden. Voor nader onderzoek, implementatie en beheer conform wetgeving is voor 2023 € 25.000 begroot. Voor opvolgende jaren wordt voor 2024 € 90.000 en voor 2025 e.v. een structurele reeks van € 30.000 voorzien.

Nominale ontwikkeling (-/- € 3,764 miljoen)

De nominale ontwikkeling is toegelicht in het hoofdstuk Financiële positie (bij het onderdeel Begrotingssaldo).Naast reguliere nominale ontwikkeling is, als gevolg van stijgende tarieven voor de hulpmiddelen die we contractueel afnemen, het budget extra geïndexeerd.

Meicirculaire 2023 (-/- € 1.583.000)

De mutatie Meicirculaire 2023 bestaat uit een aantal grotere posten, namelijk:

  • Compensatie Voogdij 18+ (€ 253.000): er is incidenteel geld beschikbaar gekomen voor de vanuit de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) bijgestelde indexatie.

  • Beschermd wonen (€ 1,3 miljoen): dit betreft de loon- en prijsbijstelling vanuit het Rijk.

  • Wmo eigen bijdrage (-/- ongeveer € 1 miljoen): per 2026 wordt de eigen bijdrage Wmo weer ingevoerd. Daardoor komen de baten niet vanuit het Rijk, maar vanuit de eigen bijdrage die de burger aan de gemeente moet betalen.

Langer en Weer Thuis (Delft-West) (-/- € 430.000)

In de Kadernota 2023 is besloten over het programma Langer en Weer Thuis voor het jaar 2023. Met dit voorstel willen we het programma vastleggen voor de komende jaren (tot en met 2027) vanuit de reserve Delft-West. Financiering is de komende jaren ook nog steeds nodig, gelet op de vergrijzing. Het gaat om inwoners die met zorg langer zelfstandig blijven of weer zelfstandig gaan wonen. Het vereist samenwerking en nieuwe initiatieven tussen zorg- en woonpartners en gemeente.

Vangnet in de buurt is een onderdeel van Langer en Weer Thuis en heeft een structurele financiering nodig. Middelen zijn nodig voor onder meer de inzet van de programmamanager en organiseren van bijeenkomsten. Voor Vangnet in de Buurt is het geld nodig voor de inzet van en coördinatie op zorg-/welzijnspartijen en ruimte voor de huisvesting van Vangnet in de Buurt.

Bestedingen reserve Sociaal domein (-/- € 250.000)

Deze mutatie is een bijstelling in de verwachte uitgaven voor komende jaren. Voor 2024 en 2025 is er nog ongeveer € 750.000 per jaar gereserveerd voor uitgaven aan transformatieontwikkelingen, ontwikkeling Delft Support en uitvoeringskosten loonkostensubsidie.

Bestedingen reserve Decentralisatie uitkering Vrouwenopvang (DUVO) (-/- € 250.000)

In de regiovisie huiselijk geweld ontstaat in de jaren 2024 en 2025 een tekort. Dit kan worden opgevangen door de reserve DUVO waarin we de overschotten van de afgelopen jaren hebben gestort.

Bestedingen reserve Maatschappelijk opvang en Beschermd wonen (MO-BW) (-/- € 1.100.000)

Voor de begeleiding die komt kijken bij de opvang van dak- en thuislozen in de regionale flexwoningen die gerealiseerd gaan worden, hebben we middelen in de reserve MO-BW beschikbaar (tot en met 2029). De verwachting is dat als de hele maatschappelijke opvang richting 2029 is getransformeerd, dit binnen de bestaande middelen past.

Applicatie CPB vervangen (-/- € 336.000)

Bij Delft Support wordt op dit moment de applicatie CBP (Care By Proxy) gebruikt. Deze is niet langer houdbaar als gevolg van de nieuwste privacy wetgeving. Met de inspectie is een vernieuwing afgesproken. De nieuwe applicatie moet aanbesteed worden en vraagt jaarlijks onderhoud en/of licentiekosten. De verwachte kosten zijn hier opgenomen.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media