Risicomanagement: de Delftse aanpak
In aanvulling op de gedefinieerde risico's binnen programma's (zie sectie Risicoprofiel) en het weerstandsvermogen, brengen we hier onzekerheden in beeld die de stad als geheel raken en een langetermijnperspectief kennen (voor nadere toelichting zie 'Delftse aanpak risico’s in beeld', 2016). De risico's bij verbonden partijen zijn opgenomen in de betreffende paragraaf, waarin per partij de relevante risico's zijn benoemd. De aanpak onderscheidt:
strategische risico's die een langetermijnperspectief kennen en van belang zijn voor de stad als geheel, en deels of geheel liggen binnen de invloedssfeer van de stad, en anderzijds
kerndossiers die betrekking hebben op het beleid, de maatregelen of de projecten die horen bij de aanpak van de strategische risico's.
Strategische risico's en kerndossiers
Hieronder is een geactualiseerd overzicht opgenomen van de strategische risico's.
Nr | Strategische risico's zijn: | Werkwijze |
---|---|---|
1. | In het sociaal domein niet kunnen garanderen van de zorg en/of kwaliteit daarvan. | Verdere monitoring, mede aan hand van het Actieplan Sociaal Domein (zie ook Risicoprofiel). |
2 | Complexe wet- en regelgeving op het ruimtelijk domein maakt dat we onze ambities niet kunnen realiseren | Verkennen van de mogelijkheden van kennismanagement en omgevingsmanagement. |
3 | Bedrijfsprocessen zijn door hun afhankelijkheid van IT kwetsbaar als de IT/het internet uitvalt | Verkennen van de wijze van versterking van de business continuïteit, waarbij de organisatie plannen formuleert om de bedrijfsprocessen minder afhankelijk te maken van IT en het risico op IT-uitval |
4 | De veelheid van ontwikkelingen die op Delft afkomen zet de leefbaarheid onder druk | Verkennen van het effect van de opgaven voor de fysieke, economische en sociale infrastructuur op mogelijke tweedeling |
5 | Lokale gevolgen van bovenregionale crisis, zoals een nieuwe pandemie of gevolgen van de klimaatcrisis zoals een overstroming of grote droogte. | In strategie en beleid wordt de klimaatcrisis meegewogen waar relevant en waar deze (lokaal) kan worden beïnvloed, zoals bij de energietransitie, de ruimtelijke ontwikkelingen en bij waterbeheersing (zie Uitvoeringsagenda klimaatadaptatie, de investeringsbudgetten Waterplan en Waterberging en het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Bij een bovenregionale gebeurtenis als overstroming of ernstige ziekte-uitbraak, of zelfs pandemie, zal de lokale crisisbeheersing in werking treden en zal er samenwerking zijn met andere overheden in de beheersing. |
Voor strategisch risico 1 zijn geïnventariseerde financiële risico's opgenomen in het operationeel risicoprofiel op de voorgaande pagina's. Voor strategische risico's 2 tot en met 5 geldt dat het onderwerpen betreft die naar hun karakter en/of de fase van inventarisatie (nog) niet in een concreet beslag op het weerstandsvermogen zijn te vertalen. Hier houden we rekening mee via de methodiek waarbij als streefwaarde een weerstandsratio van 1,4 ('ruim voldoende') wordt aangehouden. Verder spelen niet direct financieel te vertalen risico's bij het bereiken van bestuurlijke doelen, zoals bijvoorbeeld de bouwopgave. Daarbij valt te denken aan de krappe arbeidsmarkt en de stikstofcrisis.
Kerndossiers
Hieronder is een geactualiseerd overzicht opgenomen van de kerndossiers:
Kerndossiers/projecten | Voortgang | Informatievoorziening |
---|---|---|
Schieoevers | Het bestemmingsplan Schieoevers Noord (Kabeldistrict en Nieuwe Haven) en de bijbehorende (MER) besluiten zijn op 18 oktober 2022 door de gemeenteraad vastgesteld. De volgende mijlpaal betrof, op 14 november 2022, de toekenning van in totaal ongeveer € 90 miljoen versnellingsgelden voor infrastructuur aan Schieoevers (Kabeldistrict en Stationsgebied Delft Campus) en De Kop van de Buitenhof. Verder is in december 2022 het bestemmingsplan voor de verbreding van de Schie ter visie gegaan. | De raad ontvangt twee keer per jaar een voortgangsrapportage, naast de reguliere informatievoorziening via de P&C-cyclus. |
Project Prinsenhof | Het Voorlopig Ontwerp is eind 2022 op basis van de eerder vastgestelde uitgangspunten afgerond breed gedeeld. In december 2022 is het ontwerpteam gestart met de verdere uitwerking naar een Definitief Ontwerp. Eind 2023 zal deze uitwerkingsfase worden afgerond. | In 2023 is gedurende de Definitief Ontwerpfase een aantal bijeenkomsten van de raadswerkgroep gepland. Daarnaast wordt geparticipeerd in de totstandkoming van het ontwerp voor de tuin en het Sint Agathaplein. |
Voor dossier Schieoevers is op de voorgaande pagina's in het operationele risicoprofiel een gekwantificeerd risicobedrag te vinden. Ook voor het project Prinsenhof is inmiddels in het operationele risicoprofiel een gekwantificeerd risicobedrag opgenomen.